נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המסוק
 
דגם: S-65C-3 

יצרן: סיקורסקי, ארה"ב 

מס' יצרן: 65-353

מס' זנב בח"א:  64 / 364

תולדות המסוק
 
המסוק הגיע לישראל ב-11 לפברואר 1973, והיה המסוק החמישי האחרון מסדרה ג' שנקלט טרם מלחמת יום הכיפורים. המסוק נקלט וטס בטייסת "דורסי הלילה" בבסיס תל נוף, טייסת היסעורים הראשונה של חיל האוויר.
 
תיאור האירוע:
 
בליל יום  21.8.74 היה המסוק שהיה שייך לטייסת דורסי הלילה בניסוי ירי לזוג תותחי "דפה" 30 מ"מ שהותקנו משני צידי גופו במקום מיכלי הדלק. לאחר המראה ממטווח פלמחים בכוח מלא, וכשהיה המסוק בגובה 300 רגל ובמהירות 40 קשר, ניתק רוטור הזנב והתחיל סבסוב חזק ימינה. טייס המשנה ניסה לתקן את הסיבסוב ע"י הטיית הסטיק שמאלה ולחיצה בכוח על הדוושה השמאלית ללא הועיל.

טייס המשנה הוריד קולקטיב והסיבסוב נחלש הוא החל בנחיתת אונס ותוך כדי כך הדגיש המדריך כמה פעמים שלא ירים קולקטיב. טייס המשנה הרגיש מכת טילטול, ניסה להרים קולקטיב והמדריך הורידו חזרה.המסוק נגע בקרקע במהירות אפס תוך שהוא מסבסב בחוזקה והחל להתהפך שמאלה.

הטייס וטייס המשנה התירו את החגורות ונטשו את המסוק דרך חלונות תא הטייס, ואילו המכונאי המוטס נטש דרך דלת התא. הצוות התרחק מהמסוק וראה אותו עולה באש ולאחר מכן מתפוצץ.

עקב שריפת המסוק קבעה ועדת החקירה כי אפשר שהתקלה היתה טכנית אך אי אפשר היה לאתרה.כן קבעה הוועדה שלא היתה חלוקת תפקידים בין אנשי הצוות במצב החירום שהתהווה., וכי הרמת הקולקטיב, לשיכוך הנגיעה בקרקע גרמה להחרפת הסיבסוב.
לייבסיטי - בניית אתרים