נכתב ע"י אלי אנציקובסקי

ב-3 בנובמבר 1976 במסגרת אימון הצ"ח, המריא הטייס רענן נאמן לטיסה בכפיר 718 של טייסת הקרב הראשונה. מייד לאחר ההמראה המנוע איבד כוח. הטייס חזר מייד לנחיתה אך נאלץ לנטוש את המטוס על מסלול הנחיתה בחצור.

מספר רענן נאמן:
המראנו על המסלול מכיוון עמדת היירוט של טייסת הקרב הראשונה.לאחר ההמראה פנינו מעט ימינה ואז התחלתי לשמוע נפילות דחף מהמנוע. המנוע התחיל להשתולל כמו אוטו שהלכו לו הפלטינות.

הספקתי להגיע לניצנים ומייד החלתי בפניה של 180 מעלות חזרה לנחיתה על המסלול ממנו המראתי. הודעתי בקשר שהולך לי המנוע ובאתי לנחיתה על המסלול הפוך לכיוון ההמראה בעמדת ההמראה על המסלול הזה עמדו מטוסי קורנס בבדיקת לסט צ'אנס.

באתי לנחיתה בלי כוח מנוע, ולכן תכננתי להוריד גלגלים קרוב לרגע הנחיתה על מנת להקטין גרר אווירודינאמי. קלכמן ז"ל (רס"ן עמירם קל,נהרג ב-10 ביולי 1981 בתאונת כפיר 840) טס במקביל אלי וליוה אותי לנחיתה. הוא הציע לי להוריד גלגלים ולפתוח מבער. ברגע שעשיתי זאת הורידה פתיחת המבער כוח כי התריסים נפתחו אבל להבי ההכוונה של סטטור מדחס המנוע (
IGV) היו סגורות ולכן לא היה כוח למנוע, וגם איבדתי גובה. הסל"ד היה מעל 9000, טמפרטורה נכונה אבל צריכת הדלק היתה 30 ליטר לדקה שזה שליש כוח ממה שצריך.
באתי ישר על המסלול, המטוס היה מכוון ישר, בגובה 700-800 רגל, משכתי בידית מסך פנים ונטשתי. הכסא הופעל ואז ראיתי תוך כדי שעשיתי סלטה עם הכסא. הכסא כאילו עלה למעלה, אבל כל החבילה נפלה למטה במהירות עצומה, הכל היה בווקטור כלפי מטה. הניתוק מהכיסא היה אוטומטי אך המצנח לא נפתח. ראיתי את האדמה מתקרבת ואת המטוס למטה מפורק לחלקים ובוער. פתאום נפתח המצנח והיתי תלוי עליו 2-3 שניות. נדנוד וחצי של מטוטלת, ונגעתי בקרקע.

הורדתי את זווד המילוט והקסדה, וברחתי כי התפוצצה ועפה שם תחמושת 30 מ"מ של תותחי המטוס (288 פגזים). כל הקורנסים בקצה המסלול המריאו וברחו. הרעש היה נורא. תא הטייס של המטוס התגלגל, עבר את הגדר ופגע בכלב שמירה. היה שם וואדי שהיתה ובו שלולית קטנה. המנוע שנקרע מגוף המטוס התגלגל לתוך הוואדי ונכבה שם. המנוע נשאר שלם.

הכבאית לא יכלה לעבור את הגדר על מנת לאסוף אותי. הודעתי במכשיר ה'רינה' שהכל בסדר איתי.

מסוק יסעור שהיה באזור נחת לידי, והעביר אותי את הגדר לעמדת היירוט של טייסת הקרב הראשונה ושם הלכתי לתחקיר בטייסת. דיווחתי שאני מרגיש טוב, אך למרות זאת נשלחתי לביצוע צילומים. למחרת היום כל הגוף כאב לי, אך זה עבר, ותוצאות הצילומים העידו כי לא נגרם לי כל נזק.

המנוע חולץ ונלקח לבדיקה בגף מנועים, ושם מצאו חתיכת נירוסטה בווסת הדלק ש"חרשה" את גלגלי השיניים בתוכו, וכתוצאה מכך נסגרו להבי ההכוונה של הסטטורים. המסקנה היתה כי היה זה ווסת מנוע פגום מלכתחילה.

הטייס רענן נאמן השתחרר בדרגת סא"ל לאחר שפיקד על טייסת סקייהוקים, חזר בתשובה וכיום הוא רב.
תודתנו נתונה לרענן נאמן
לייבסיטי - בניית אתרים