נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המטוס

דגם: כפיר C-2

יצרן:
 התעשייה האווירית, ישראל 

כפיר 818 חמוש בפצצות,יוצא לגיחה (באדיבות רענן וייס)

תולדות המטוס

המטוס שירת בטייסת  הקרב הראשונה בבסיס חצור

תיאור הארוע

בלילה שבין ה-4 ל-5 בנובמבר המריאו מטוסי כפיר של הטייסת לאימון לילי, שכלל גם הקפות לילה. בשעה שתיים בלילה דיווח הטייס אייל ש', שתרגל נחיתת מכשירים, שנחת בין שני מסלולים. למזלו, זיהה הטייס את טעותו מיד עם הנגיעה, פתח מבער אחורי, והצליח להמריא מיידית. תוך כדי המשיכה פגע המטוס בעמוד קטן בקרקע, וגלגל שמאל נתלש כולו על המערכת ההידראולית שלו.

הטייס לא זיהה את מצבו, ודיווח על שני ירוקים נעולים ואור אדום של גלגל שמאל. מטוס כפיר אחר שהיה באוויר ובו טייס צעיר התקרב אל כפיר 818, ובעזרת אורות הנחיתה שלו האיר את אזור הכנף, ובכך זיהה את הפגיעה החמורה.

מפקד הטייסת, סא"ל יורם פלד, הורה לאייל לנטוש: נחיתת חרום במטוס דלתא מסוכנת מאוד, ולבטח נחיתת גחון לילית. פלד הורה לאייל לטפס ולנטוש בגובה 12-15 אלף רגל, בין אשקלון לאשדוד, כאשר אף המטוס מכוון לדרום מערב.

אייל ביצע את ההוראה, ונחת בשלום באשקלון. אך כאן לא הסתיימה הפרשה ...

חודש לאחר הארוע התקשרו אל סא"ל פלד ומסרו לו שנמצא מטוס עם סמל הטייסת. התברר ששני ציידים דרוזים מצאו מטוס ביער ליד צומת הודיה, בין קריית גת לאשקלון. מבוהלים הם ברחו, ובמקרה פגשו חניכי קורס טייס עם מפקדם צביקה ליברמן, הצ"ח בטייסת 101. ליברמן הגיע למטוס, וזיהה בעזרת הטייסת את המטוס האבוד. הסיבה המדוייקת לא ברורה, אבל ככל הנראה השאיר אייל בנטישה את המנוע פועל מחד, ומאידך השמן ההידראולי נזל מתוך המערכת הפגועה ותקע את ההגאים בצורה כזו שהמטוס הסתובב, טס ולאחר מכן דאה עד הפגיעה בחורשה.

המטוס הוחזר לחצור אך לא הוחזר למצב טיסה והונח במגרש הגרוטאות של הבסיס.
לייבסיטי - בניית אתרים