נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:כפיר C-2

יצרן:התעשיה האוירית,ישראל

תיאור האירוע:

רביעית מטוסי כפיר של טייסת התוכי המנפץ המריאה מחצור בשעות אחה"צ המאוחרות של יום שלישי, 10 ביולי 90 לגיחת אימון .המטוסים היו חמושים ב-3 מיכלים נתיקים קטנים במוץ ובנורים.

כ-7 דקות לאחר ההמראה,כשהיו המטוסים מעל לים באיזור פלמחים,בגובה 17,000 רגל ובמהירות של 400 קשר הפחית טייס כפיר 892 שהוביל את המבנה, את דחף המנוע, והבחין שמחווני המנוע מראים ריטוטים ומכות סחב.

הטייס פנה חזרה לנחיתה כשמס' 2 במבנה מלווה אותו.הוא דיווח על התקלה וביקש אישור לא לבצע השלכת מיכלים נתיקים בחירום.
כשהגיעו המטוסים אל הבסיס,נכנס הטייס להקפה בגובה 11,000 רגל, וכשהיה בפנייה לצלע "עם הרוח", שוב קיבל מכות סחב במנוע וריטוטים במחווני המנוע.כדי להקטין את שיעור ההנמכה בנחיתה,הטייס פתח את המנוע ל "יבש מלא".

בשלב זה נקרע במנוע כבל משוב של להבי הסטטור המתכווננות במדחס המנוע (IGV),נתפס וגרם להתקעות להבי ה-IGV בזוית שמתאימה ל-77-82 אחוז סל"ד.המטוס גלש בשיעור הנמכה גבוה,נגע במסלול במהירות 200 קשר עם שלושת גלגליו, ניתר לאויר ונגע שוב בכבדות לאחר כ-200 מטר על גלגל שמאל.הצמיג התפוצץ, אוגן הגלגל נשבר והמעצור נשחק ונשבר כתוצאה מהחיכוך במסלול. כתוצאה מהחיכוך נוצרו זיקים וכשפגע בהם דלק שנשפך מהכנף נוצרה אש.הטייס לא כיבה את המנוע,למרות שהפקח במגדל הפיקוח דיווח לו על אש כשנגע במסלול. הטייס ראה את האש והוציא מצנח עצירה שנשרף ולא האט את המטוס.

המטוס עבר את כבל העצירה הראשון, וכשעבר את השני, נפרץ המיכל הנתיק בכנף שמאל,המטוס החריף את הסחיפה שמאלה וירד מהמסלול. כאן העביר הטייס את המצערת למצב "חדל", והמטוס עצר לאחר 300 מטר נוספים, תוך כדי שבירת כני הנסע, נושא הטילים וחלקים אחרים. דלק דלף  על חלקיו החמיםשל המטוס , וכתוצאה מכך עלה באש חלקו האחורי. רכבי הכיבוי הגיעו למקום וכיבו את הדליקה.הטייס נחלץ בשלום.

כפיר 892 לאחר התאונה (באדיבות רענן וייס)
 
לייבסיטי - בניית אתרים