נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:PA.32-260 צ'ירוקי סיקס
 
יצרן: פייפר, ארה"ב
 
מספר יצרן:32-281
 
שנת יצור:1965
 
תיאור האירוע:
 
ביום 14 באפריל 2011 הגיע טייס המטוס, מדריך טיסה, למבצעים של חברת כנפי פז והגיש תוכנית טיסה פנים ארצית. טיסה זו תוכננה יומיים קודם לכן לצורך צבירת שעות טיסה ע"י שני טייסים מוסמכים על המטוס, ולצורך הדרכת טייס מתלמד.
 
המטוס המריא המראה שטוחה משדה התעופה בחיפה בשעה 09:10 לערך, לאחר שקיבל אישור המראה לנקודת "מחלף דרום". לאחר זמן קצר הודיע הטייס שהוא חוזר לנחיתה. הפקח שאל אותו האם קרה משהו ונענה ב"רות" ומכשיר הקשר נדם. המטוס נראה מבצע פנייה שמאלית ארוכה כשכנפו מוטה בזוית 45 מעלות ולאחר מכן התאזן עם אף נמוך מקו האופק.
 
ראש המשמרת במגדל הפיקוח בחיפה הבין שהטייס מנסה לחזור על עקבותיו לנחיתה על המסלול ממנו המריא אך בכיוון הפוך להמראה. המטוס נידנד בכנפיו, הרים את חרטומו בחריפות, שקע עם חרטומו וכנפו השמאלית מטה, ולאחר מספר שניות פגע בצמרות עצים בשטח ביה"ס הטכני של חיל האויר, התרסק ועלה באש. כל יושביו נהרגו.
 
בנוסף לתיאור התאונה, דו"ח החקירה של משרד החוקר הראשי, מס' 36-11 שאושר לפרסום ב-5 ביוני 2011, מציג את ההיסטוריה של המטוס, את החברה שהפעילה אותו, את מזג האויר במקום, את אתר התאונה, ואת ממצאי החקירה  הטכנית, בה הוברר שסעפת הפליטה של המנוע התנתקה לשני חלקים. חלק אחד שהכיל את סעפת צילינדרים 1,3,5 ואת דוד העמם, והחלק השני את סעפת צילינדרים 2,4,6, וכי שאחת משתי הסעפות המתחברות לדוד היתה מנותקת ממנו כבר לפני התאונה.

(צילום:מאיר פדר)
 
צוות החקירה בדק את ספרות האחזקה של המטוס ומצא כי יצרן המטוס ציין בספרות האחזקה כי יש לבצע בדיקה של סעפת הפליטה ככל 100 ש"ט, וכי יש להחליף את העמם בחדש בכל 1000 ש"ט. במטוס זה לפי ההוראות, היה צורך להחליף את הסעפת לפחות 4 פעמים במשך השנים. מכון הבדק שתחזק את המטוס וכן מכוני בדק אחרים בארץ לא היו ערים להוראות אלו. כן הסיק צוות החקירה שהמנוע פעל כשורה.

כמו כן בוצעה סימולציה של הטיסה במערכת ממוחשבת של חיל האויר לסימולציה תלת מימדית כדי לבדוק איך התנהג המטוס במהלך הטיסה עד להתרסקותו. מכל הנתונים שנאספו הוגדר התרחיש הסביר ביותר לתאונה.
 
המסקנות הסופיות של הדו"ח, כפי שפורטו בדו"ח, מגדירות את התאונה כאישית צוות אויר של שני הטייסים. התאונה, לפי המסקנות, החלה בתקלה טכנית במערכת הפליטה של המנוע, המשיכה בביצוע פניה הדוקה במהירות נמוכה ע"מ לחזור לנחיתה והסתיימה בהרמת אף חריפה כדי לא לפגוע בצמרות העצים שגרמה למטוס להזדקר, לפגוע בעצים ולהתרסק.
 
 
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים