נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המטוס

דגם: מיסטר IV

יצרן: דאסו, צרפת
 


תולדות המטוס

המטוס הגיע ארצה במבצע "שחרית" ונקלט בהגיעו לח"א בטייסת הקרב הראשונה בבסיס חצור.בשנת 1958 הועבר למכון הבדק בלוד ושם הוסב למטוס צילום ע"י התקנת מצלמות אנכיות מסוג צייס K-17 ו-K-38 שימש כמטוס צילום עד הגעת מטוסי השחק לצילום לטייסת העטלף ואז הוסב חזרה למטוס קרב.עם סגירת טייסת הקרב הראשונה לקראת קליטת מטוסי השחק הועבר המטוס לטייסת "הכנף המעופפת" בבסיס תל נוף.

תיאור הארוע 

בליל ה-3 לנובמבר 1970 המריא המטוס עם מטוס מיסטר נוסף לאימון ניווט לילי בסיני. ליד מחנה פארן נכנס מס' 2 לורטיגו שזוהה ע"י הטייס במטוס, והוא ניסה לעבור לטיסת מכשירים תוך שהוא מנמיך. המטוס המשיך להנמיך ופגע בקרקע כשהוא הפוך. הטייס סגן אמיר קדרון נהרג.

מעיד אל"מ (מיל') זאב רז במאמר לעיתון הארץ בשנת 2008:

"טסנו יחד, במבנה מכונס. היתה זאת הפעם הראשונה בה היה עליו להטיל נורי תאורה בלילה חשוך ושחור. ברגע שנפרדנו ראיתי את אור קצה הכנף הירוק, השמאלי, מתחלף באדום וצולל. הטייס הצעיר עבר לטיסה הפוכה ברגע שהתרחק מקצה הכנף שלי ולא נחלץ מהצלילה. הפעם הראשונה שבה אתה רואה מטוס מתרסק ובו אדם שאתה מנסה להנחותו אל החיים חורצת בך חריץ עמוק. חודשים ספורים קודם לכן, והוא עדיין חניך בקורס הטיס, טסתי אתו והתפעלתי מיכולתו ומבגרותו השלווה. גם המלים האחרונות שהשיב לי ברדיו היו שלוות ומחרידות; בעוד אני מפציר בו: "שניים, אתה הפוך ומנמיך, עבור למכשירים וצא מהצלילה!" השיב בקולו הנמוך: "רות, לאט ובעדינות עושה את זה".

 
מיסטר 92 בתקופת שירותו בטייסת "הכנף המעופפת" (מקור: ספר הטייסת)
יוצא לגיחה לאחר מלחמת ששת הימים (באדיבות רענן וייס)

 

לייבסיטי - בניית אתרים