נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק:

דגם: 206B-III ג'טריינג'ר

יצרן:
בל, ארה"ב

מספר יצרן:
2224  

שנת יצור:
1977 
 
מסוק 4X-BJH  (ארכיון כימניר)

 
תולדות המסוק:

המסוק הובא ארצה על-ידי חברת כימאויר קיבל תעודת כושר טיסה מטעם מנהל התעופה האזרחית ב-17 באוקטובר 1977. חברת כימניר רכשה את המסוק ב-6 באוגוסט 1991 והוא תוחזק במפעל מת"א של התעשיה האוירית.

בשירות כימאויר,בטיסה מעל שדות השרון. (ארכיון כימניר)

תיאור האירוע
 
ב-24 במאי 2002, יצא המסוק מהרצליה כשעל סיפונו צלם ובמאי לצורך הפקת סרט פרסום וקידום מכירות של חברת המלט נשר. צוות הצילום היה אמור לצלם מהאויר את מתקני החברה ברמלה, והניח, כמוהו גם הטייס, שארובות המפעל לא יפעלו כיוון שהעשן יפריע לצילום.

מעבר הצילום בוצע מצפון לדרום והחל מעל מושב אחיסמך. המסוק טס צפונה לעבר המפעל בגובה 300 רגל מעפ"ש. כשהמסוק התקרב למפעל, החל הטייס לבצע טיפוס כשהוא עובר מצידה הימני של אחת מהארובות ולאחר מכן בגובה 50 רגל מעל  הארובה השנייה ובמהירות אוירית של 50-60 מייל לשעה.

בעת שעבר מעל לארובה, התכסתה השמשה הקדמית של המסוק בערפל, ובמנוע קרתה תקלה שסימניה דומים לתופעה שנקראת FLAME OUT, או בריחת להבה. חרטום המסוק סיבסב שמאלה 40 מעלות והטייס הוריד קולקטיב כדי להכנס להנמכת אוטורוטציה ולהמנע מפגיעה במכשולים שהיו במקום. הטייס ביצע כיבוי מנוע ודיווח בקשר לפיקוח נתב"ג על מצבו.

הטייס חיפש מקום להנחית את המסוק נחיתת חירום. מצד ימין היו בנינים וקוי מתח גבוה, מצד שמאל מגרש גרוטאות. ישר קדימה היה עץ אקליפטוס גבוה והוא החליט להנחית את המסוק עליו. הוא הרים את האף כדי להקטין את המהירות ושיעור השקיעה ופגע בעץ. המסוק נפל מטה ופגע בדרכו בסככה ולבסוף נחת על צידו השמאלי על גדר.

דלק החל לזרום החוצה ועובדי המפעל חשו למקום וחילצו את הטייס ואת צוות הצילום, כולם פצועים. המסוק נהרס.

המסוק במקום נפילתו לאחר התאונה (צילום:רת"א)

לייבסיטי - בניית אתרים