נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:N.2501 נוראטלס

יצרן:נורד פלוגזוגבאו,גרמניה

מספר יצרן:D150

אות קריאה:4X-FAD

תיאור האירוע:

נוראטלס מס' זנב 044 שימש בטייסת הפילים בין היתר לאימון נווטים . המטוס המריא מתל נוף בתאריך 29 באפריל 64 לגיחת אימון ניווט בגובה נמוך.את המטוס הטיסו סגן חגי גלבוע וסגן שלמה צליל,המכונן המוטס רס"ל רמי בר סלע ,האלחוטן סגן זאב פלד והנווט המדריך סרן מנחם פונדק,עימם היו במטוס חניכי הנווטות סג"מ אליהו שמואל,סג"מ אריה ארגני,סג"מ אורי כרמל,וסג"מ גיורא רזין.לפני הטיסה התקיים בטייסת תדריך ובו השתתפו צוות המטוס וחניכי הנווטות.
 
בחלק גדול של הטיסה לא היה קשר אלחוט בין המטוס לבקרה.בשעה 19:17 דיווח האלחוטן על יציאת כיוון ממפלסים לתל שרוחן,ומספר דקות אח"כ דיווח טייס סמב"ד שטס באיזור שהמטוס דיווח "יוצא כיוון 4,עכשיו" ,צא כיוון ממשאבי שדה לחצבה,ואז הקשר נותק.
 
שעה לאחר מועד חזרתו המשוער לנחיתה החלו חיפושים אחר המטוס.החיפושים הופסקו בגלל עננות נמוכה וחודשו למחרת בבוקר.שברי המטוס המרוסק נמצאו ע"י מסוק ליד קיר המכתש הגדול.המטוס פגע בצלעו הצפונית של המכתש ,פגע בקרקע,ניתר,הוטח בקרקע ו"נמרח" ע"פ שטח נרחב. בעת ההתרסקות המטוס היה על נתיבו המתוכנן ובגובה 2300 רגל מעל פנה"י.
 
ועדת החקירה שמינה מפקד ח"א לבדיקת נסיבות התאונה,מצאה שמסיבה כל שהיא לא טיפס הטייס לגובה שבו היה צריך לטוס לאחר יציאת הכיוון ממשאבי שדה,והמשיך בגובה הקודם עד שפגע בקרקע.
 
כן מצאה הוועדה ליקויים בנהלי יחידת הבקרה,ובמיקום הצוות והחניכים במטוס בזמן הטיסה,שכתוצאה ממנה היו כולם בשאננות והטייס ,שניזון מהוראות הנווטים,לא שם לב שהוא צריך לנסוק לגובה שונה לאחר יציאת הכיוון.
 
לייבסיטי - בניית אתרים