נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המטוס

דגם: F-16A Fighting Falcon בלוק 10A

יצרן: ג'נרל דיינמיקס, ארה"ב

מספר יצרן: 6V-30

מס' חא"א: 78-0337

המטוס נקלט בשנת 1981 בטייסת "אבירי הצפון" בבסיס רמת דוד תחת מספר הזנב 236. כאשר החלה טייסת אבירי הצפון לקלוט את מטוסי הברק 1, הועבר המטוס אל טייסת "נשר הזהב" בבסיס רמון. עם מעבר הטייסת לבסיס נבטים בשנת 2003, לקראת קליטת מטוסי הסופה, שונה מספר הזנב של המטוס ל-140 , כאשר הטייסת משמשת גם כטיסת קא"מ.

נץ 140 בשירות טייסת נשר הזהב (באדיבות רענן וייס)

תאור האירוע

ביום ראשון 13 לספטמבר 2009 המריאו מטוסי נץ של טייסת "נשר הזהב" עם חניכי קא"מ קרב מקורס 158 לאימוני קרב אויר בודדים. סגן אסף רמון, החניך המצטיין של קורס 158 ובנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון ז"ל, ישב במטוס 140 כמס' 2 של טייס בכיר יותר. מעל הר חברון תרגלו המטוס קרב אויר בגובה 18,000 רגל. לפתע הבחין המוביל כי נץ 140 צולל בקו ישר לאדמה. המוביל קרא לרמון אך לא נשמעה תגובה. המטוס צלל שניות ארוכות עד שפגע באדמה, ליד הישוב בני חבר. אסף רמון נהרג במקום. הוא הועלה לדרגת סרן לאחר מותו.

ועדת החקירה שהוקמה קבעה, לאחר קרקוע זמני של מערך הנץ, כי ככל הנראה התעלף רמון ז"ל לאחר ביצוע תמרון בעומס  G בקצב גבוה ולא התעורר עד הפגיעה בקרקע. כחלק ממסקנות אלו, הוחלט כי חניכי קורס טייס במגמת קרב יצאו לאימון עמידות ב-G בארה"ב במהלך שלב "המתקדם", אימון שבמקורו נערך בחלקו השני של הקא"מ.


 
נץ 140 תחת מספרו המקורי 236 ביוני 2003 (באדיבות עופר צידון)


לייבסיטי - בניית אתרים