נכתב ע"י אלי אנציקובסקי

פרטי המטוס:

דגם:
נשר

יצרן:התעשיה האוירית, ישראל

מספר יצרן:15

רקע:

מטוס זה הופעל בטייסת הצרעה. באפריל 1974 הפיל איתו גדעון לבני מטוס מיג 21 מצרי. באמצע שנת 1976 הועבר לטייסת הנגב שם הוא טס עד ליום התאונה. לכל אורך שירותו של המטוס בטייסת הנגב הוא נחשב לאחד מהמטוסים הטובים שהיו בטייסת. הוא היה אמין ולא היו בו תקלות ולכן הוא צבר שעות טיסה רבות לעומת מטוסים אחרים בטייסת.


פרטי האירוע:

ב-20 באפריל 1979 אחר הצהרים הגיעו זוג טייסים ל "צוות 21" באיתם לטיסה על זוג מטוסים חד מושביים. סגן קובי גלעוז,טייס צעיר,שהגיע לטייסת לאימון מבצעי על מטוסי נשר , עלה לטוס על מטוס 578. בן זוגו של גלעוז לטיסה זו  והמוביל היה סרן אהרון נוי,טייס הצ"ח בטייסת. במהלך הטיסה  ובהיותם מעל אל עריש הטייסים תרגלו קרב אוויר בגובה נמוך.

מספר סא"ל (מיל') נוי:

קרב האויר היה מתחילתו ביתרון גובה, שבו הטייס העליון צריך ליצור מיתרון זה  מצב של יתרון מאחור להפלה. גלעוז צלל ובניסיון ליצור יתרון, קיבל לדעתי הזדקרות מדחס. 

מטוס הנשר של גלעוז נכנס לפניה שטוחה בנסיון להניע את המנוע או לנחות נחיתת אונס.

ממשיך ומתאר נוי:


כשירד מגובה 4500 הודעתי לו על הפסקת קרב וקראתי לו  להצטרף אלי.הוא אישר לי זאת.פניתי ולא ראיתי אותו. הפכתי פניה וראיתי אותו בגובה נמוך ליד שדה  אל-עריש. בשלב זה כנראה הוא ניסה להניע ולתכנן נחיתת אונס, והכל בגובה 4000 רגל שזה נמוך מאד לשני הדברים.הודעתי לו שינטוש מייד, ואכן הוא נטש, אך המצנח לא נפתח בגלל הגובה הנמוך. בנטישה המטוס היה קרוב למסלול ובטיסה שטוחה.

תודתנו נתונה לסא"ל (מיל') אהרון נוי על העזרה בפרטים.
 
לייבסיטי - בניית אתרים