נכתב ע"י אלי אנציקובסקי

פרטי המטוס:

דגם
:נשר B

יצרן:התעשיה האוירית,ישראל

מספר יצרן:B-07


פרטי האירוע:

ביום 27/03/80 , יום חמישי בבוקר, התקבלה הוראה בצוות 22 באזור הטרמינל הישן שבשדה איתם, להכין מטוס נשר דו מושבי  מס' 637 להעברה למוסך, לצורך ביצוע ביקורת תקופתית על פי הוראות האחזקה למטוס מסוג זה.

 
נשר 637 יוצא לגיחת אימון (באדיבות רענן וייס)

הצוות ניגש לביצוע המשימה.השלב הראשון היה לפרק את כל החימוש הנפיץ מהמטוס,כולל פירוק 2 כיסאות מפלט מתוצרת מרטין ביקר דגם JM6 וכן מארז תותחים שהכיל שני תותחי דפה דגם 553 וארגז תחמושת המכיל 250 פגזי 30 ממ'.

כלל נקוט בחיל האוויר הוא, שפרוק והרכבת כסא מפלט חייב להתבצע כאשר תא הטייס של המטוס נמצא תחת כיפת השמיים.לשם כך נגשו אנשי הצוות הטכני לדחוף את המטוס אל מחוץ לסככה. מכיוון שמדובר במטוס דו מושבי, היה צורך לדחוף את המטוס מרחק של כ 4 מטרים מנקודת החניה בו הוא חנה בסככה.

וכאן התחילה שרשרת של טעויות שגרמה לתאונה.

הנוהל להזזת המטוס, מחייב חיבור מוט הכוונה לכן הנסע הקדמי כאשר בקצהו איש צוות מכוון, המצאות אדם בתא הטייס על מנת להפעיל את בלם החניה במקרה הצורך, המצאות של לפחות שני אנשים בשני כני הנסע הראשיים כשבידיהם סדים ("צ'וקים") לצורך עצירת המטוס, ובדיקה שהתוואי אליו רוצים לדחוף את המטוס פנוי מכל ציוד או מכשול. כל ארבעת התנאים האלו לא קוימו.

יתר על כן, הצוות שכח כי שיפוע משטח הסככה הוא בכוון אל מחוץ לסככות, בכיוון בו אמורים לדחוף את המטוס.

הבחורים הזיזו את הסדים מקדמת כני הנסע הראשיים, והחלו לדחוף את המטוס אל  רחבת המעבר שבין סככות חניית המטוסים. בשלב מסוים נשמעה חבטה חזקה.

המטוס התנגש בסטנד שושנה צהוב, שבהמשך היה אמור להיעשות בו שימוש. כתוצאה מההתנגשות נפער חור גדול באמצע שפת ההתקפה של הכנף הימנית של המטוס, בדיוק מול נקודת חיבור מיכל הדלק הנתיק 550 ליטר לכנף המטוס.

סטנד שושנה הוא משטח עמידה בגודל של מטר  X מטר X מטר, שבמקרה זה אמור לשמש כנתיב הורדה לכיסאות המפלט לאחר שיפורקו מתותחי ההפלטה שבתאי הטייסים שבמטוס. במהלך עבודה מסוג זה נוהגים להצמיד סטנדים כאלו משני צידי תאי הטייסים של המטוס.  

המטוס הועבר למוסך שם תוקנה הכנף שנפגעה, ומקץ שבוע ימים חזר לטוס.
לייבסיטי - בניית אתרים