נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:נשר
 
יצרן:התעשיה האוירית,ישראל.

מספר יצרן:36
 
פרטי האירוע:
 
בתאריך 24 בפברואר 1977 חזר זוג מטוסי נשר של טייסת שומרי הערבה מגיחת אימונים לנחיתה בבסיס עציון מכיוון דרום.סגן עמוס מוהר היה מס' 2 בנשר 90.
 
עם השבירה להקפה,ובהיותו מעל למסלול,כבה לפתע מנוע המטוס,ומייד נראה מאחורי המטוס שובל לבן של דלק.המטוס החל לאבד גובה ומהירות.מוהר ניסה להתניע את המנוע,וכשלא הצליח הפעיל את כיסא המפלט ונטש את המטוס בשלום.הוא צנח ונחת על כביש הגישה לבסיס,תפס "טרמפ",הגיע לשער הבסיס ודיווח שהגיע..מטוס הנשר נמחה.

מספר קברניט עמוס מוהר, היום מנהל חטיבת המבצעים של חברת "אל על":

כשנה וחצי אחרי סיום קורס טיס, לקראת סיום תקופה ראשונה על מטוס ה"נשר".

נכנסנו במבנה מכונס בגובה 2,500 רגל לצלע צולבת של מסלול 32 בעציון, מהירות כ-240 קשר.

כדי לפתוח לשורה עורפית סגרתי מנוע לסרק. לאחר זמן קצר, תוך כדי ההתרחקות לאחור, הופיעה התראה על תקלת אלטרנטור. בעודי מנסה לחמש מחדש את האלטרנאטור- זיהיתי ירידת סיבובי מנוע ורגע אח"כ- נדלקו רוב מנורות האזהרה בטבלת המנורות. דיווחתי על כביית מנוע, גלשתי בצלע עם הרוח וביצעתי בד"ח ופעולות התנעה באויר. הגובה הלך ואזל במהירות (מטוס הדלתא הזה שוקע כמו "בלטה"...). לקראת סוף צלע עם הרוח, כשהמנוע לא הראה עדיין כל סימני התאוששות- עצרתי את השקיעה, הודעתי על נטישה ונטשתי את המטוס. רגע לפני משיכת ידית ההפלטה עוד חשבתי על מזלי הרע שזימן לי את אחד מכסאות ה-JM-4 האחרונים בטייסת- כסא ללא רקטה, אלא עם "תותח" שיורה אותך החוצה בבעיטה של 19 G...

היה לי זמן קצר מאד על המצנח. לא הספקתי להשתחרר מזווד המילוט ו"נשתלתי" באדמה כשהזווד עוד מחובר לישבני. מסתבר שקשה מאד לבצע "גלגול צנחנים" כשמחובר ארגז כזה לישבנך.

בנטישה האגרסיבית איבדתי את הקסדה (רצועת הסנטר היתה סגורה!). סיימתי את האירוע עם חבלה בגב התחתון וחתך בגבה מהמשקפיים, שנתלשו יחד עם הקסדה.
 
המסוק שהיה בכוננות בבסיס הוזנק, אך טייסו -חבר מקורס הטיס שלי- לא הצליח להמריא בגלל תקלה ונשאר על הקרקע. כשראיתי שאף אחד לא מגיע התחלתי לצעוד לעבר הכביש... הראשון שהגיע אלי היה רס"ר המטבח שבדיוק חזר מאילת לבסיס וראה את האירוע מן הכביש הקרוב. הוא נכנס לשטח ואסף אותי וכך הגעתי ב"טרמפ" לטייסת והפתעתי את כולם שעדיין לא ידעו בדיוק מה קורה איתי.
 
וועדת החקירה סיכמה את האירוע כ-"סיכוני טיסה"... מה שהיה עד לתאונה בגדר המלצה בלבד, שונה על ידי הוועדה להנחייה מנדאטורית: יש להימנע מסגירת מנוע מתחת לסיבובים מסוימים (2700 סל"ד?) בהנמכה לגבהים נמוכים.
 
תודתנו ליפתח גת ולעמוס מוהר על העזרה בפרטים
לייבסיטי - בניית אתרים