נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:סופר מיסטר B.2

יצרן:דאסו,צרפת

סמב"ד 14 בטיסה (באדיבות רענן וייס)


פרטי האירוע:

ביום ה'',י"א באדר תשכ"ו, 3.3.66 ,פרצה אש במטוס סמב"ד 14. הטייס,סגן שמעון לביא מספר:

"ביציאה מהפצצת צלילה במטווח,גיליתי שהמערכת החשמלית לא בסדר,הרגשתי שחרור בדיחוס,והתא התחיל להתמלא בעשן שחור. היתה לי צריבה בעינים והרגשתי חנק. קפצתי, צנחתי לים מול אשדוד, ותוך כמה דקות הגיעה סירת דייג שחילצה אותי."

המטוס נפל בחולות אשדוד.שבריו נאספו והובלו לבסיס חצור כדי לנסות ולמצוא מה היתה הסיבה לפריצת האש. ועדת החקירה קבעה שהאש פרצה מאחורי כיסא המפלט וגרמה לעשן. סיבת פריצת האש לא נמצאה.

מוסיף סילוויו וולט:

מטוסי  סמב"ד 14ו-16 הם שניים מתוך תשעה מטוסים שהטייסת איבדה מדצמבר 65 ועד אוגוסט 66 בגין אותה סיבה:עשן סמיך ובלתי נסבל בקוקפיט תוך כדי הנמכה.בחודש אוגוסט 66 היתי במילואים בטייסת.זכור לי שביקשתי לחתום לשירות קבע ומחלקת כ"א לא אישרה עקב מעשה שובבות שעשיתי לפני שחרורי משירות חובה.

 זכור לי גם שהטייסת בדיוק החלה לשחרר מטוסים לטיסה אחרי קירקוע ממושך,בו המטוסים נכנסו אחד אחרי השני לדרג ב',ופורקו  לגורמים תוך חיפוש סיבת התאונות.באחת הטיסות הראשונות אחרי הקרקוע,מפקד הטייסת, אהרון שביט (יאלו) חזר לדת"ק ורשם סידרת תקלות הזכורה לי היטב עד היום:"בהנמכה לנחיתה החל ריח עשן בתא הטייס ובו זמנית האוטוקומנד החל להשתולל".

בהיותי החמ"מניק של הדת"ק פתחתי את פנל ה-52 ברגים של יחידות האוטוקומנד ומיד הרגשתי חום קיצוני וריח חריף של חיוט חשמלי שרוף.הוריתי מיד להריץ את המטוס ומכאן הדרך לגילוי סיבת אובדן תשעה מטוסים היתה קלה.צינור אלומיניום המביא אויר חם מהטורבינה למערכת המיזוג נלקח מסביב למיכל הסוט ע"י קולח מגומי.קולח זה,בהגיע זמנו,כושל, ואויר רותח מהטורבינה פרץ לתוך חלל יחידות האוטוקומנד ושורף אותן.לתוך חלל זה נפתח גם פתח השואת הלחצים של מערכת הדיחוס.כאשר המטוס מנמיך, ניפתח פתח זה והאויר המזוהם פורץ  לתא הטייס.

קשה לתאר את האוירה בדת"ק ,בבסיס ובחיל בדקות הבאות.יאלו  בעצמו טס למפקד החיל וחזר עם המנוי שלי לשירות קבע.ליאלו נרשמה הערת זכות .

 


לייבסיטי - בניית אתרים