נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המטוס

דגם: DO-28B-1

יצרן: דורנייר, גרמניה

מס' יצרן: 3075

אות קריאה:4X-CFC

תולדות המטוס

המטוס יוצר בשנת 1965 במפעל חברת דורניר שבעיר אוברפאפנהופן בגרמניה. לצורך טיסות הניסוי הקצה לו מנהל התעופה הפדרלי הגרמני אות קריאה D-IBUQ  ביולי 1965, אך המטוס לא נרשם ע"ש חברת דורניר, מן הסתם מכיוון שכבר נמכר. המטוס נמכר לדיוויזיה האוירית של המשטרה הקנדית במחוז אלברטה והמטוס הועבר לשם בטיסה עדיין ברישום הגרמני. בסיסו היה בשדה התעופה של העיר אדמונטון, ועם הגיעו קיבל אות קריאה קנדי CF-WAN ששונה אח"כ ל-C-FWAN.

לכשהוצא משירות נרכש ע"י חיל האוויר הישראלי והגיע ארצה בתאריך 3 בדצמבר 1980. הוצב בטייסת הגמל המעופף בשדה דב ושימש לטיסות סיור, תצפית וקישור. 
 

תיאור האירוע

בבוקר יום שישי, כ' בתמוז תש'ן, 13 ביולי 1990, התעורר סרן (מיל') חגי מורי מכוננות לילה בבסיס ח"א בשדה דוב. בשעה 4:40 לפנות בוקר. הוא הכין לטיסה את עגור 032, התניע, לא ביקש אישור, לא הדליק אורות חיצוניים, והמריא ממסלול חירום שהשימוש בו נדיר. כנראה בשל כך לא הבחינו בו הפקחים במגדל הפיקוח.

מורי טס לכיוון מדבר יהודה, עשה סיבוב מעל מצדה, עין גדי והמכתשים. משם המשיך לירושלים, ים המלח, עמק בית שאן וחיפה, לאחר מכן טס מעל נהריה, הנקרות, צפון הכנרת, וטיפס מעל גמלא. בשמונה בבוקר הוא הגיע מעל קובת קרעה, לנקודה צפון מזרחית לה, כיפת הנשרים. שם הוא אסף גובה, הביא את העגור למהירות גבוהה, צלל בחדות - והתרסק אל הקרקע.

ב-6 בבוקר כבר התגלתה היעלמות המטוס, אבל רק בשבע וחצי, עת מורי לא התייצב למסדר הכוננות, התברר הקשר בין היעלמותו להיעלמות המטוס. לחיל האוויר לקח  זמן  רב להבין מה קרה, בין השאר כי מורי טס נמוך בחלק מהמקומות ולכן לא נקלט על מסכי המכ"מ. רק עדויות מאוחרות יותר שהוצלבו עם המידע שהיה, הצליחו לצייר את התמונה על מסע הפרידה שלו. לחיל האוויר לא היה מידע מה קרה לאחר השעה שבע, בה נראה לאחרונה על מסך המכ"מ מעל חיפה. חיל האוויר ניסה לבדוק גם ביבשה וגם בים, אך העלה חרס במאמציו.  

ביום שישי, שבוע לאחר מכן, נמצאו המטוס והגופה באופן מקרי - חיילי שריון שהגיעו לכיפת הנשרים בכדי לסמן מטרות למיטווח טנקים מצאו את המטוס והגופה. ע"פ ניתוח מאוחר יותר של ענף חקירת תאונות במפקדת ח"א  הוברר כי המטוס היה תקין לחלוטין, וכי הוא נכנס לאדמה בזווית של שבעים מעלות ובמהירות של 200 קשר - הרבה מעל המהירות המירבית המותרת של 120 קשר. למרות שהיו במיכלים דלק, וגם היה ליד שביל עפר שאפשר נחיתה, מורי לא ניסה לנחות. ע"פ ממצאים אלו וביחד עם ממצאים נוספים שלא פורסמו, הוחלט כי מורי התאבד.

סרן חגי מורי ז"ל

בן אריאלה ואליקים. נולד בל"ג בעומר ביום י"ח באייר תשי"ז (18.5.1957) בתל אביב. למד בבית-הספר היסודי 'אלחריזי' בשכונת תל ברוך והמשיך את לימודיו בבית-הספר התיכון 'אליאנס' ברמת אביב, במגמה הביולוגית. בינואר 1976 גויס חגי לשירות סדיר בנח"ל, אשר במסגרתו עלה עם הגרעין לקיבוץ אלרום ברמת הגולן. נשלח על-ידי הגרעין לתפקידי פיקוד ובמסגרת זו התנדב לקורס טיס, שסיימו במרס 1978 כחניך מצטיין. בתום הקורס הוצב לשרת בטייסת סיור וקישור ולאחר-מכן הדריך בבית-הספר לטיסה. לאחר שחרורו בשנת 1982 יצא לטיול ממושך במזרח הרחוק. בשובו פנה ללימודים בחוג לפיסיקה באוניברסיטת תל אביב. לאחר תום לימודיו לתואר ראשון החל בלימודים לקראת תואר שני באותו תחום בטכניון בחיפה. בספטמבר 1989 נישא בחיפה, ושם התגורר עם אישתו - ענבל. הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין הצבאי בקרית שאול. הותיר אחריו רעיה, הורים ואח - שי.

לייבסיטי - בניית אתרים