נכתב ע"י ירון אלדר

 
פרטי המטוסים המעורבים:

ענק 037:


דגם:KC-97G סטרטוטנקר

יצרן:בואינג, ארה"ב

מספר יצרן:16658

מס' חא"א:52-2637

בואינג 707 N790TW:


דגם:707-373C

יצרן:בואינג, ארה"ב

מספר יצרן:18738

מספר קו יצור:225

שנת יצור:1963
 
ב- 30 בנובמבר 1970-שדה התעופה לוד:

השעה היא 0250 בלילה.במגדל הפיקוח בלוד יושבים פקחית הטיסה סילביה מאיירס והסמלים מאירוביץ ווינשטוק הפקחים הצבאיים במשמרת הלילה.הפקח האזרחי הנוסף פול קילאני נם את שנתו ואחראי המשמרת מר שאבו ז"ל, עתיד לקום ממנוחתו עם תחילתו של אירוע העומד להתרחש בשדה התעופה.סה"כ במשמרת הלילה במגדל הפיקוח אמורים להיות: 3 פקחים אזרחיים ו 3 פקחים צבאיים.על המסלול היחיד בלוד- 12/30 גורר טרקטור של התעה"א, סטרטוקרוזר של חיה"א, מתחילת מסלול 30 מערבה אל קצהו.גורר הסטרטו קיבל אישור לעלות על המסלול, מסמל מאירוביץ ,הפקח הצבאי, שלדבריו הודיע לפקחית האזרחית, על דבר הגרירה(מאיירס הכחישה שנאמר לה,סמל ויינשטוק תמך במאירוביץ ואמר שמאיירס הנהנה בראשה לאותת הסכמה) .הסטרטו ברישום 4X-FPS נגרר ללא אורות ניווט וללא כל תאורה לאורך מסלול 30 מערבה במסגרת תרגיל חיל אויר שנערך באותו לילה, שעל קיומו נמסר לכל הגורמים הרלוונטים כולל הנהלת ש"ת לוד.

מטוס מטען של חברת  TWA מסוג בואינג 707 ברישום N790TW  מבקש הסעה ואישור המראה לטיסה 645 לציריך.חייה של סילביה מאיירס, יכלו להראות אחרת, לו זכרה את הנוהל, המאשר משעה מסויימת בלילה המראות מטוסים מזרחה בלבד,על מסלול 12,פן יעיר רעש המטוסים את תושבי תל אביב.או אז, היה ה 707 מקבל אישור להסיע על מסלול 30, להמראה על 12,ופוגש את הסטרטו הצבאי תוך כדי הסעה ולא תוך כדי המראה ר"ל. במטוס ה 707  של TWA  היו שלושה  אנשי צוות ומטען ירקות.ה 707 מקבל אישור המראה מסילביה מאיירס ומתחיל את ריצת ההמראה על מסלול 30 , הקברניט מזהה את הסטרטו לפניו על אותו מסלול, ומושך בהגאים להמראה מוקדמת, ה707 מתרומם, כנף שמאל של ה 707 פוגעת בזנב הסטרטו ומעלה אותו באש.ה 707 פונה ימינה,מזדקר,ועקב מהירותו הנמוכה, גולש מעדנות אל שדה השלף, מצפון למסלול 30/12 ,ומתחיל לעלות באש.


חרטום מטוס הבואינג של TWA מונח במקום שנשרף (המחבר)


 
צוות מטוס ה  707מחלץ את עצמו מהמטוס הבוער ומגיע בכוחות עצמו ,תוך רבע שעה,למשרדי אל על בטרמינל.מתוך 3 אנשי התע"א שגוררים את מטוס  הסטרטו, שניים נהרגים במקום והשלישי נפצע קשה ומת מפצעיו לאחר כשבוע.כוחות ההצלה של ש"ת לוד שמוזעקים, באיחור,מגיעים לאתר התאונה 10 דקות שלמות לאחר האירוע,מנסים להציל את עובדי התע"א,ומחפשים לשווא את צוות ה 707 ש"נעלם" מהקוקפיט, בזמן הממושך שעבר עד להגעת כוחות ההצלה.ש"ת לוד, נסגר למשך כ 11 שעות, ונפתח שוב לתנועת מטוסים בשעות אחה"צ של אותו יום ה 30 בנובמבר 1970
 

ועדת החקירה שמונתה עוד באותו יום, ע"י שר התחבורה שימון פרס מנתה  3 סיבות עיקריות לתאונה החמורה:

א.העדר תאום בין אנשי חיל האויר לאזרחים בנמל התעופה לוד
ב.התנהגות לקויה של פקחי הטיסה, האזרחיים והצבאיים
ג.מחדלים טכניים חמורים בנמל התעופה לוד

פעולות שננקטות מיידית:

א.מנהל מגדל הפיקוח מר שמואל פוליאק ז"ל, מועבר מתפקידו ועובר לעבוד במחלקת מבצעים של מנהל תעופה אזרחית,ולמנהל מגדל הפיקוח ממונה מר וכטל
ב.הפקחית האזרחית מאיירס ,הפקחים הצבאיים ווינשטוק ומאירוביץ וראש המשמרת מר שאבו מושעים מתפקידם, נגד הגב מאיירס נפתח הליך פלילי ואח"כ משפט פלילי,כשסניגורה עו"ד שמואל תמיר,ששכרו ממומן ע"י אגודת הפקחים, מחלץ אותה מעונש מאסר בפועל,והיא מועברת לעבוד במחלקת התאום בש"ת לוד.

ואלה הנוהלים החדשים שיושמו מיידית,לאחר סיום עבודתה של ועדת החקירה שמינה שר התחבורה פרס:

1.האחריות המבצעית והתפעולית על מגדל הפיקוח, עוברת מראש אגף המבצעים במנהל התעופה האזרחית- למנהל שדה התעופה לוד
2.הפקחים הצבאיים כפופים מבצעית, מרגע זה , לפקחים האזרחים ולא למפקד הבח"א הנציג הבכיר של חיה"א בשדה התעופה לוד.
3.כל כלי רכב, הנע בשטחים המבצעיים(רחבות חניה ומסלולים)של  שדה התעופה לוד, מחויב להיות מצוייד במשואת אור מהבהבת,וקשר אלחוטי בינו למגדל הפיקוח במשך הנסיעה על המסלולים ובקרבתם
4.כל רכב, או מטוס, או אדם הנע בשטח המבצעי של השדה( מסלולי ההסעה, התמרון ,ההמראות והנחיתות) ינוע בשטח , רק באישור הפקח האזרחי במגדל הפיקוח,ובקשר מתמיד עם הפקח

לסיכום: היתה זו התאונה האווירית החמורה ביותר שאירעה אי פעם בשדה הבינ"ל לוד.צריך לזכור שרב התאונות החמורות ורבות הנפגעים בתעופה האזרחית העולמית, ארעו על הקרקע ולא באויר.

גם אז(כמו היום) לפני כ 40 שנה זעקו הכותרות בעיתונים:

1.על מחסור חמור באמצעי בקרה ושליטה טכניים במגדל הפיקוח,  בשדה , ובאזור הטרמינלי של שדה התעופה הבינ"ל היחיד בארץ.

2 .רמתם הנמוכה של פקחי הטיסה ונוהלי עבודתם

3. נגד השתלטות חיה"א, על פיקוח הטיסה בארץ,ושליטת חיל האויר על רב המרחב האוירי של מדינת ישראל,דבר   הגורם להגבלות רבות במסדרון האויר ,בכניסה והיציאה לשדה הבינ"ל היחיד של ישראל.


 
לייבסיטי - בניית אתרים