נכתב ע"י אמיר שגב

פרטי המטוס

דגם: F-4E, פנטום

יצרן: מקדונל דאגלס, ארה"ב

מס' חא"א: 69-7224


תולדות המטוס

המטוס הגיע לישראל בשנת 1970, במסגרת מבצע Peace Echo III. המטוס שירת בטייסת 201 בבסיס חצור.

תיאור הארוע 

בתאריך -2 ביוני 1980 בשעה 02:30 המריאה שלישית מטוסי קורנס מטייסת באחת לטיסת ניווט ולאמון במטווח.בדרכם חזרה לנחיתה בחצור ביצעו תרגילי משנה. בשמי הבסיס שרר ערפל בגובה 600 רגל והמטוסים הלכו סביב אך לא יכלו לנחות ונשלחו לנחיתה בבסיס איתם.

למרות זאת החליט צוות קורנס 124 לנסות לנחות בחצרים. בשל טעות בזיהוי, כנראה בשל מזג האוויר, נגע הקורנס על מסלול  10 של שדה קדם, המשמש את מטוסיו הקלים של בית הספר לטיסה, ואינו מתאים לנחיתת מטוסי קרב סילוניים,

המטוס נגע  במסלול במהירות 175 קשר, "גמר" אותו והמשיך לרוץ מעבר לו כ-150 מטרים כשהוא שובר את כני הנסע ומתחיל להתפרק.הצוות, שזיהה את דפיקות ורעשים לא אופייניים ואת תהליך הירידה מהמסלול נטש.

הטייס, סרן יורם בוסתן, נהרג בנטישה.היות ולא הידק את רצועות הירכיים,ונפלט מהמטוס כשמרכז הכובד של כיסא המפלט נמצא קדימה לציר הכיסא .כתוצאה מכך הכסא ביצע גלגול קדימה,עף בצורה שטוחה והמצנח לא יצא בצורה מסודרת.עובדות אלה  התגלו רק לאחר ניסויים שבוצעו אצל יצרן כיסא המפלט ביוזמת ועדת החקירה.הנווט שלמה בוסתן נטש בשלום. המטוס  נעצר לבסוף בתלולית עפר.

המטוס שוקם וחזר לשירות

המטוס מוטל בשדה לאחר התאונה (באדיבות רענן וייס)
לייבסיטי - בניית אתרים