נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:F-4E-50-MC פנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס, ארה"ב

מספר יצרן:4281

מס' חא"א:72-0121


קורנס 318 של טייסת הפטישים בתצוגה ברמת דוד (באדיבות רענן וייס)

פרטי האירוע:

זוג מטוסי קורנס של טייסת הפטישים המריאה מרמת דוד בתאריך 4 באפריל 90 לגיחת אימון.מס' 1 במבנה היה קורנס 318, והיה חמוש בנתיק גחון ובפצצות אימון מסוג Mk.87. כשניתק מהמסלול והחל בקיפול הגלגלים, נשבר כן הנסע הימני.

מגדל הפיקוח שראה את נפילת כן הנסע, הודיע זאת לטייס ולאחר התייעצות הוא החל לנקוט בפעולות חירום. הוא הפנה את המטוס לכיוון הים ובהיותו מעל למים השליך את המטענים, החל לרוקן דלק מהמיכלים הפנימיים ובהכנות לנחיתת חירום.

במקביל, הזעיק מגדל הפיקוח מסוק,את צוות החילוץ הכנפי ואת אנשי גף כיבוי האש. כבלי העצירה הוסרו מהמסלול והכבאיות פיזרו קצף .

הטייס ניגש לנחיתה כשמטוס קורנס נוסף מלווה אותו. הוא נחת על המסלול כשכני הנסע מקופלים, שלף את מצנח העצירה והמטוס החליק ונעצר לאחר שעבר 2/3 מהמסלול.

סיפר לנו הטייס:

"הגיחה הייתה גיחת הכשרה להובלה ראשונה שלי בליווי מוביל מהטייסת.

לאחר ההמראה (שהייתה ההמראה ראשונה בבסיס באותו היום) בעקבות דיווח של המגדל שמשהו עף מהמטוס (ערנות ראויה לשמה של הפקח) נשארנו בהקפה כדי לבדוק. מס׳ 2 הצטרף לבדיקה חיצונית של המטוס. במטוס לא היו שום חיוויים לתקלה (כל המערכות שמישות). בהורדת גלגלים לבדיקה נדלקה נורית anti skid (תקלה במערכת הבלימה). המטוס המלווה אמר לנו שחסר הגלגל ולקח לי להבין רק אחרי 3 שאלות נוספות שלא חסר רק הצמיג אלא כל הגלגל מהכרע ומטה.
 
לאחר ביצוע בד״ח והתייעצות עם הטייסת, הרמנו גלגלים וראינו שהם מקופלים ואין תקלות נוספות במטוס. בהתייעצות הוחלט כי נבצע נחיתת גחון

לאחר סיום הדלק בנתיק הגחון יצאנו לים והשלכנו אותו ואת הפצצות מול חיפה.
 
המתנה די ארוכה באוויר (כשעה) עד למוכנות של הבסיס שכללה הורדת כבלים מהמסלול, הגעה של מסוק החילוץ מהטכני של חיל האוויר, הקצפה של תחילת מסלול על ידי הכבאיות ושרפת דלק עד למינימום (שכלל מספיק דלק לטיסה לים ונטישה אחרי הליכה

סביב אחת)בזמן ההמתנה נחתו ברמת דוד הרבה מאוד צוקיות של הביס״ט שהגיעו בסוף ניווט צפונה לתדלוק ורחבות החנייה היו מלאות במטוסים ובאנשים שבאו לצפות בארוע.

לפי מיטב זכרוני היה שם שבר ממאמץ במשכך כן הנסע. אחרי התאונה נמצאו עוד כחמישה מטוסים עם סדקים באותו המקום."

 

קורנס 318 לאחר הנחיתה. מכניסים את פיני האבטחה לתותח.המסלול מכוסה בקצף  (באדיבות רענן וייס) צילום של נושאי החימוש הפנימיים עליהם נחת המטוס (באדיבות רענן וייס)

המטוס חולץ , הועבר למוסך קורנס בטייסת התחזוקה וחזר לטייסת לאחר שלושה שבועות בהם הוחלף כן הנסע השבור, הוחלפו נושאי החימוש הפנימיים  ובוצעה שורה של תיקונים קלים. הצוות קיבל רישום לזכות מטעם מפקד ח"א.

המטוס מגיע לרחבת מוסך קורנס בטייסת התחזוקה ברמת דוד (באדיבות רענן וייס)

 
לייבסיטי - בניית אתרים