נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:F-4E-35-MC פנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס,ארה"ב

מספר יצרן:3148

מס' חא"א:67-0326

קורנס 324 בעת שהופעל בטייסת האחת (באדיבות רענן וייס)

תיאור האירוע:

חמישה מטוסי קורנס של טייסת הפטישים יצאו בתאריך 2 בפברואר 77 לאימון תש"ת בסיני.מטוס 324 בעל מספר יצרן 3148 ומס' חא"א 67-0326, שהגיע ארצה במלחמת יוה"כ במסגרת מבצע "ניקל גראס", הוטס ע"י סרן דוד נוי ואיתו הנווט סגן אילן ארסטר. בהיות המטוסים בגובה נמוך  באיזור ביר תמדה, מעל שטח אש צה"לי, נפגע המטוס מפגז ארטילרי . הפגיעה גרמה לנזילת דלק ולאש במנועים.

לאחר שניסו לכבות את האש וללא הצלחה, נוי וארסטר נטשו בשלום בגובה 2500 רגל.

מספר ארסטר בראיון לביטאון חיל האויר:

"מהשלב שמחליטים לנטוש, כל מה שמסופר באגדות אכן קורה. בחלקיק השנייה שבו אתה מושך את ידית ההפלטה, כל החיים עוברים לך מול העיניים, כמו תוכנת מחשב שסורקת נתונים. האשה, ההורים, החברים - הכל רץ לך בראש במהירות. אין מצב של פחד, כי עוד לא מגיעים לזה בכלל. הפחד מתחיל רק כשמתחברים לאדמה. עד אז אין לך זמן לחשוב על פחד. הנטישה עצמה זו מכה נוראית, מעבר ממצב שבו אתה בטיסה, שולט לחלוטין בעניינים, ופתאום אתה הולך אל הבלתי נודע. עכשיו אתה צריך לסמוך על הכיסא שיעבוד כמו שצריך, שהחופה תיפתח, שהמצנח לא יאכזב. השנייה של הנטישה מלווה במכות וברעש, פיצוצים, טלטולים של 25 ג'י ובלק-אאוט לחלקיק שנייה. ואז אתה בעולם אחר - פסטורליה, שקט, כאילו אתה לבד בעולם. הדבר היחיד שקצת מפריע זה שפתאום העיניים משדרות לך שאתה תלוי באוויר על מצנח, ואתה רואה את המטוס שלך ממשיך לטוס, בוער, ומתרסק.

"הדבר הראשון שעשיתי היה לבדוק שאני שלם, שהכל במקום, שהרגל מחוברת לא רק לסרבל ולחליפת הג'י, אלא גם לגוף. לא הרגשתי כאב, כי אחרי טלטלה של 25 ג'י אתה כבר לא יודע מה לא כואב לך. נגעתי ברגל, כדי לוודא שהיא מחוברת, וברגל השנייה, וביד, ובפנים, הרגשתי שנוזל לי דם. ככה עברתי ובדקתי כל מקום בגוף, כשאני תלוי על המצנח, ומבפנים מחלחלת בי תחושה חזקה, שנולדתי מחדש".
 
ארסטר נטש בגובה 2,500 רגל, והצניחה נמשכה כארבע דקות. "במהלך הצניחה אתה רק חושב על זה שניצלת, שבן-הזוג שלך ניצל, שאתם בריאים ושלמים. בכלל לא חשבתי על מחיר המטוס או על המשמעות של אובדן המטוס. חושבים על זה אחר-כך, כשנוחתים. רק כשנחתנו וחיכינו למסוק החילוץ, התחילו השאלות. כל אחד לחוד שאל את עצמו אם יכולנו להציל את המטוס, כמה עולה מטוס כזה לחיל-האוויר, איך זה קרה דווקא לי, במה אני אשם. רק אחרי חודש, לאחר החקירה, התברר לנו שנפגענו מפגז".

לייבסיטי - בניית אתרים