נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:מיראז' IIICJ

יצרן:דאסו,צרפת


שחק 55  בטייסת העטלף (באדיבות רענן וייס)


תיאור האירוע:

בחוזרו מגיחה שנערכה בליל ה-10 באוקטובר 1968 הביא סרן שמואל בן רום מטייסת העטלף את מטוס השחק מספר זנב 55 לנחיתה על המסלול המזרחי בתל נוף. תוך כדי נגיעת כני הנסע הראשיים במסלול נשבר כן הנסע  השמאלי של המטוס. מטוס השחק ירד מהמסלול ונפל לתוך תעלת הניקוז שלצידו. תוך כדי כך נשבר חלקו הקדמי של המטוס ובן רום הושלך, עדיין קשור לכיסא המפלט, אל תוך תעלת הניקוז

  
המטוס מוטל בתעלת הניקוז לאחר התאונה (מתוך IAF/PDB)
המטוס מיד לאחר התאונה (בטאון ח"א, גליון 114 דצמבר 1979)

מגדל הפיקוח הזעיק את כוחות הכיבוי וההצלה וכן את צוות הכוננות ממרפאת הבסיס שהגיע למקום באמבולנס. בשל החשיכה עבר זמן מה עד שאיתרו כוחות ההצלה את בן רום בתעלת הניקוז וחילצו אותו משם כשהוא פצוע אנושות בכל חלקי גופו.

בן רום פונה לבי"ח תל השומר ואושפז במחלקה האורטופדית למשך 6 חודשים. הוא החלים מפצעיו וחזר לטוס לאחר שנה ורבע.

ועדת החקירה שהוקמה כדי לחקור את נסיבות התאונה מצאה שכן הנסע שנשבר הורכב במטוס זמן קצר לפני התאונה במקומו של כן נסע שנשבר אף הוא. כן מצאה הוועדה שמכונאי שכח לחזק בורג של כיסא המפלט, ומסיבה זו עף הכיסא עם הטייס בזמן התאונה, דבר שבדיעבד הציל את חייו של הטייס.

מטוס השחק שוקם וחזר לפעילות מבצעית בתאריך 26.10.69. 

 

שחק 55 במהלך השיקום (מימין) וטרם מסירתו לטייסת (משמאל). הסמל על זנבו הוא של יחידת האחזקה האוירית (יא"א 22) ששיקמה את המטוס (בטאון ח"א, גליון 113 דצמבר 1979)

 

שחק 55 לאחר השיקום





 

לייבסיטי - בניית אתרים