נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס
 
דגם: מיראז' IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

תיאור הארוע

ב-19 באוקטובר 1965, המריא סגן אילן הייט במטוס שחק 74 מטייסת הקרב הראשונה לגיחת אימון מחצור.

בשובו מהגיחה ובהורידו את הגלגלים התברר שכן הנסע הימני נשאר מכונס. הטייס ניסה להורידו בעזרת מערכת החירום ובעזרת סדרת תמרונים אך ללא הצלחה. לבסוף אזל הדלק במטוס והמנוע כבה. הטייס נטש בהצלחה והמטוס התרסק ליד ניצנים שבנגב.

מספר יהודה אורן:

מטוס זה היה הראשון שממנו צנח הטייס בעודו  שמיש, אבל אינו מצליח להוריד גלגלים. אם אני לא טועה זה קרה דווקא בטיסת סולו. היה ידוע ואלו היו ההוראות שאין לבצע נחיתת גחון עם שחק.הטייס נטש בשלום, והמטוס התרסק.

ממצאי התחקיר לימדו את מי שצריך מהי סיבת התקלה. מסתבר כי כבל סחב-דחף קצר באורך של כמטר, במחבר בין שני נועלי מעלה לדלת כן נסע ראשי  התעוות, וכתוצאה מכך הורדת כן הנסע השתבשה, מאחר והדלת לא נפתחה, ואז כן הנסע נשאר נעול. הממצאים הוליד הזמנת בזק של כבלים משופרים, וככל שהם הגיעו, נאלצתי כראש הצוות להשאר יום אחרי יום לבצע החלפה ובדיקת המערכת על כל אחד מטוסי הטייסת אחרי הרכבת הכבל המשופר. לאחר זמן מה הכבלים התחילו לעבור מטפטוף בודד למשלוחים סדירים וההחלפה בכול המטוסים הושלמה.

 
לייבסיטי - בניית אתרים