נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב


רס"ן עודד מרום,מפקד טייסת הקרב הראשונה,יצא במטוס שחק 81 יחד עם בן זוגו סרן גיורא יואלי בשעות אחה"צ המוקדמות של יום שלישי, י"ט בכסליו תשכ"ט, 10 בדצמבר 68, לפיטרול בדרום סיני כדי ליירט מטוסי מיג של ח"א המצרי שצילמו ותקפו את כוחות צה"ל.

איזור הפיטרול היה דרומית למיצרי טיראן והמטוסים שייטו בגובה 25,000 רגל.לפתע קיבלו הטייסים קריאה ברדיו מבקר היירוט,שדיווח על שני מטוסים מצריים שטסו לכיוונם של מטוסי השחק תוך כדי נסיקה. הטייסים נדרכו לקרב. הם הפעילו את מפסקי החימוש, השליכו את הבידונים (מיכלי הדלק הנתיקים) ופנו לכיוון דרום תוך כדי צלילה במהירות 1.3 מאך למפגש עם המיגים, ותוך כדי כך העביר אליהם הבקר מידע חשוב על סוג מטוסי האוייב, כיוון וגובה טיסתם.
 
כשהגיעו השחקים לגובה 7,000 רגל, זיהה מרום שאלו מטוסי מיג 17. טייסי המיג זיהו אף הם את מטוסי השחק, פתחו מבער אחורי ופנו לעבר חוף מצריים. יואלי החל בקרב עם מס' 2 של המצרים ומרום פנה אף הוא לכיוונו והחל במרדף אחריו בעוד יואלי פונה לעבר המיג השני.טייס המיג ביצע שבירות חריפות ומרום לא יכול היה לשים אותו על הכוונת. בשלב מסויים ביצע הטייס המצרי טעות בתפעול מטוסו ומרום שם את הכוונת על תא הטייס של המיג,לחץ על הפיקל (לחצן ירי התותחים שנמצא על מוט ההיגוי),וצרור קצר נורה מתותחי ה-30 מ"מ של השחק ופגע במיג.
 
מהמטוס המצרי עפו שברים והחל לצאת עשן שחור.מרום שבר הצידה כדי להתחמק מהשברים המעופפים וצפה במיג שהחל לאבד גובה תוך פניה שמאלה ,פוגע בים ומתרסק.
 
יואלי רדף אחרי המיג השני וביצע עליו ירי שפגע בכנפיו,ניקב את מיכלי הכנף וגרם לנזילת דלק גדולה,אך המיג המשיך לטוס ועבר את קו החוף המצרי,איזור שאותו נאסר על טייסי ח"א לחצות באותה תקופה, ונחת נחיתת חירום בבסיסו.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים