נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב


בתאריך 23 בספטמבר 48 הפיל טייס המח"ל גדעון  (גידי) ליכטמן מטייסת הקרב הראשונה מטוס רפיד ירדני שסיימונו TJ-AAQ. מספר ליכטמן בספר הטייסת :

"יצאתי לבצע טיסת מבחן על מסרשמידט ד-119 שהיו לו בעיות עם כני הנסע. לאחר ההמראה הרמתי את ידית הגלגלים  ובהורדה חוזרת נשארו הגלגלים תקועים בחצי הדרך למטה. תכננתי לבצע נחיתת גחון, אך קודם לכן החלטתי לשרוף דלק כדי שהנחיתה תתבצע עם מינימום דלק. פניתי לכיוון הגליל תוך כדי נסיונות  נואשים להוריד את כן הנסע. התקרבתי לאיזור צפת בגובה 8,000 רגל , כשלפתע הבחנתי במטוס רפיד אדום בגובה שלי.נזכרתי בסיפורים שסיפרו לי ידידיו של עיזר באחד מסיוריו בגליל, על מטוס רפיד הנוהג לטוס מעל צפת בדרכו לירדן.

התקרבתי אליו וניסיתי לסמן לו  לבוא איתי לנחיתה.כן הנסע היה עדיין במחצית הדרך למטה, כשאני מנסה להתארגן בשעה 6 של הרפיד.חלפתי קרוב למטוס והבחנתי במבטו של הטייס ואז סימנתי לו להצטרף אלי לנחיתה. הוא שבר שמאלה חזק בניסיון להתחמק ממני. נאלצתי לבצע סיבוב שלם ושוב סימנתי לו. הוא שבר הפעם ימינה. ביצעתי פנייה נוספת ויריתי צרור לפניו. הוא המשיך בכיוון טיסתו.

כשחלפתי על פניו הבחנתי בנוסעים המכוונים כלפי את כלי נשקם ויורים. התארגנתי אחריו בשעה 6 ויריתי צרור אחד. הרפיד נפגע ולהבה החלה לצאת מהמטוס שהחל לצלול כלפי הקרקע. הבחנתי שהדלק אוזל ופניתי חזרה לנחיתה. בהקפה הורדתי גלגלים. למרבה הפלא ירד כן הנסע כהלכה ונחתתי ללא תקלה.אכן היתה זו גיחה מעניינת."

 
במטוס היו שני עיתונאים בריטיים, ג'והן ניקסון כתב הבי בי סי במזרח הקרוב  ודייוויס וודפורד, כתב העיתון הבריטי דיילי טלגרף , ובנוסף עבדול ג'מיל אבו אסווד מעכו , ושלושתם נהרגו כשקפצו מהדלת האחורית של המטוס  לפני נחיתת האונס שביצע הטייס, וכן  אחמד אבו נעמה ברומנה, אזרח לבנוני , וד"ר אוביד סלרס, אזרח בריטי שניהל את ביה"ס האמריקאי לארכיאולוגיה בירושלים והטייס ס.ג'. נוורס, אזרח בריטי.שלושתם נפצעו בנחיתת האונס.

הפלת המטוס זכתה להדים בינלאומיים ועוררה ביקורת רבה על מדינת ישראל וחשש מפני תגובה בריטית.התקרית נחקרה ע"י צוות משקיפי או"ם וע"י ראלף בנץ' שהיה המתווך מטעם האו"ם שהחליף את הרוזן ברנדוט שנרצח.

העיתון מעריב פירסם ב-27 בספטמבר את הודעתו  של דובר הממשלה:



דובר הממשלה הודיע היום כי מטוס יהודי הפיל את המטוס העבר ירדני שבו טסו שני  העיתונאים  הבריטיים  וודוורד  וניקסון. דובר הממשלה אמר,  שאוירון  אוייב  מטיפוס  "רפיד" נראה יום יום חג מעל עמדותינו
בגליל, ותשומת ליבם של אנשי או"ם הופנתה לתופעה זו.

ביום ו' נראה אוירון מאותו טיפוס טס שוב מעל לקוים היהודיים באיזור שבין צפת והכנרת. מטוס קרב ישראלי שהיה בטיסת משמר רדף אחרי האוירון ואחר שקבע שזהו מטוס ערבי הזהירו כמה פעמים. אחר שלא שעה לאזהרות-הופל.

 


בדו"ח החקירה שפורסם בפריס בתאריך 29 בנובמבר 48 (שנה בדיוק לאחר החלטת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל) קבע באנץ':


א.מטוס הדה הווילנד דרגון רפיד השייך לאגודת נתיבי האויר בעמאן, עבר הירדן, הותקף ע"י מטוס קרב ישראלי בתאריך 23 לספטמבר 1948 והוכרח לבצע
   נחיתת אונס בטריטוריה ירדנית.
ב.היו 3 התקפות נפרדות שנערכו ע"י מטוס הקרב הישראלי על מטוס הדה הווילנד הערבי, ההתקפה השנייה והשלישית נערכו כשהמטוס היה מעל טריטוריה
   של עבר הירדן.
ג. מטוס הדה הווילנד טס בנתיב טיסה שעבר מעל טריטוריה ישראלית לפני ההתקפה.

לגבי אחריות הצדדים, החלטת המזכיר הכללי אושרה והועברה לממשלות הנוגעות בדבר.המסקנות הן:

א.שממשלת עבר הירדן אחראית להפרת הסכם הפסקת האש בכך שאישרה למטוס אזרחי שעליו היא אחראית, לטוס מעל לטריטוריה ישראלית ללא קבלת
   אישורים מתאימים לביצוע טיסה כזו וכן-

ב.שממשלת ישראל אחראית להפרה של הסכם הפסקת האש ע"י התקפות בלתי מוצדקות  שנערכו ע"י מטוס קרב ישראלי על המטוס העבר ירדני, וכתוצאה מכך
   למותם של שלושה בני אדם, לכוויות ופצעים שנגרמו לעוד שלושה אנשים וכן להשמדתו של המטוס המותקף וכן לחדירתו של מטוס קרב ישראלי לטריטוריה
   ירדנית

 
--
לייבסיטי - בניית אתרים