נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

ביום 7 באוקטובר 1973 המריא רס"ן גד סמוק מחצור במטוס קורנס 615 לתקיפת סוללות טילים בסוריה במסגרת מבצע "דוגמן 5". נווטו היה סרן אביקם ליף.

חיל האויר היה עסוק מיומה הראשון של המלחמה בעצירת הפלישה של צבא מצרים לסיני וצבא סוריה לרמת הגולן. כנראה שעקב המאמץ והלחץ  לא הספיק ח"א לעדכן את מיקום המטרות על המפות שנמסרו לטייסים, דרישותיהם של הטייסים ושל מפקדיהם לשנות את הנתיבים נענו בשלילה, ולכן כשהגיעו המבנים לאיזור לא היו המטרות במקום שבו אמורות היו להיות, וטילי נ"מ רבים שוגרו לעבר מטוסינו ממקומות בלתי צפויים.

במהלך התקיפה נפגע מטוסו של רס"ן סמוק מפגיעת טילי SA-6 סוריים ששוגרו בצורת מניפה. כתוצאה מן הפגיעה הועף הנווט ליף מן המטוס החוצה. סמוק לא הבחין בחסרונו של הנווט, כנראה בגלל הרעשים במטוס בעקבות הפגיעה, ופנה חזרה לנחיתה ברמת דוד. בעת הנחיתה, כאשר המטוס פגוע קשה, הקשר אינו פועל והגלגלים בוערים הבחין לפתע כי מטוס שנחת לפניו נבלם ע"י הכבל וחונה באמצע המסלול. סמוק הצליח לבצע תמרון יוצא דופן על מנת לא לפגוע במטוס שנחת לפניו והיפנה את מטוסו לצד המסלול. בכך מנע הפגעות שני המטוסים ופגיעה באנשי הצוות שהיו ליד המטוס החונה.

רס"ן סמוק המשיך בלחימה וביום 17 באוקטובר 1973 בשעה 11:35 בעת גיחת תקיפה של סוללת טילי SA-3 מצרית באיזור תעלת סואץ עם הנווט סרן ברוך גולן במטוס קורנס מס' 620, נפגע מטוסו שהיה בגובה 14,000 רגל מטיל SA-6 שנורה מסוללה אחרת. הצוות נטש את המטוס אך מאז לא נודע גורלו,והוא הוכרז נעדר.עד היום.

במעשיו אלה גילה רס"ן סמוק גד ז"ל אומץ לב, קור רוח וכושר ביצוע מעולה וקיבל את צל"ש הרמטכ"ל.
 

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים