נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:C-46A-45-CU קומנדו

יצרן :קרטיס-רייט, ארה"ב

מספר יצרן:30202

מספר גוף:CU738

מספר חא"א: 42-96540

שנת יצור:1944

תולדות המטוס:

יוצר במפעל קרטיס רייט בבופאלו שבמדינת ניו יורק לפי הזמנה של הזרוע האוירית של צבא ארה"ב וסופק בתאריך 7 ביולי 44.לאחר מלחמת העולם השנייה הוכרז כעודפים והועבר לאחסנה בשדה וולאנט רידג' שבמדינת ארקנסו  ב-6 בנובמבר 45, והועבר רישומית למנהלת מכירת נכסי המלחמה. המטוס נרכש ע"י אל שווימר, שהיה אחד משליחי רכש של מדינת ישראל  בארה"ב ובעל חברה לשיפוץ מטוסים (יותר מאוחר הקים את "מכון הבדק" בלוד שהפך לתעשיה האוירית).

המטוס הועבר, יחד עם מטוסים אחרים לבורבנק שבקליפורניה שם היה מכון הבדק של שווימר. המטוסים אוזרחו ונצבעו. עקב מעקב של סוכני הבולשת האמריקאית אחר פעילותו של שווימר היה צורך דחוף להוציא את המטוסים מארה"ב ולכן הוקמה בפנמה חברת תעופה פיקטיבית בשם LAPSA. המטוסים נצבעו בצבעי החברה ועל המטוס הזה נרשם סימן רישום פנמי RX-138.

המטוסים הועברו במסע ארוך דרך פנמה דרום אמריקה באירופה לשדה זאטץ' בצ'כולסלובקיה ושם צורפו לצי המטוסים של "להק תובלה אוירית" של חיל האויר והוטסו במבצע "בלק" להעברת מטוסים, נשק ותחמושת למדינת ישראל הצעירה שנלחמה במלחמת העצמאות. ולאחר מכן בטיסות תובלה לנגב במבצע "אבק" כשהוא נושא את מספר הזנב 1711.

לאחר המלחמה פורק להק תובלה אוירית וחיל האויר השתמש במטוסי הקומנדו  לתובלה ולהצנחה. לאחר שיצא משירות הועבר לחברת ארקיע ונרשם במחלקת התעופה האזרחית במשרד התחבורה תחת סימן הרישום 4X-ACT   ב-24 בינואר 50. ב-17 בדצמבר 50 הוחכר לחברת אל על וסימן הרישום שונה ל-4X-ALC. ביצע את הטיסה הראשונה לאילת בתאריך 28 בפברואר 50.הוחזר לארקיע ב- 27 בפברואר 55.וסימן הרישום שונה ל-4X-ALC. לאחר מכן נחתמה עיסקה למכירת המטוס לבעלים פרטיים בפרו, וגם הוקצה לו סימן רישום פרואני OB-XYZ-931 אך העיסקה בוטלה.


 
קומנדו 4X-ACT של אל על בנחיתה בנגב (Photo:Hans Pinn) 4X-ALC של אל על
ראש הממשלה משה שרת  לאחר שירד מקומנדו 4X-ALC, צולם 23 בפברואר 53
(ארכיון צה"ל)
 

המטוס יצא משירות ונמכר לחברה האמריקאית AAXICO American Air Export and Import Co ב-27 בינואר  56. המטוס הוטס לארה"ב עם סימן הרישום  N5141B. נמכר לחברת התעופה Lanica מניקרגואה ב-26 במרץ 56 ונשא שם את סימן הרישום AN-AIR.ובהמשך הארולד דייויס מניו יורק  ב-17 בספטמבר 58. יצא משימוש ואוחסן בספטמבר 58  . עיסקת מכירה לבעלים במכסיקו נכשלה אף שהוקצה שם למטוס סימן רישום XB-JED.לבסוף פורק לגרוטאות.
לייבסיטי - בניית אתרים