נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:TC-45G אקספדיטור

יצרן:ביצ'קרפט, מפעל וויצ'יטה, קנזס,ארה"ב

מספר יצרן: AF-61

שנת יצור:מאי 52

תולדות המטוס:

מטוס זה היה בניה מחדש של מטוס אימון דו מנועי מדגם AT-7 מס' סידורי 4135 ומס' ח"א האמריקאי 42-2455.

מטוס 42-2455 עבר נחיתת ריסוק לאחר תקלה ב-7 בינואר 50, עת היה מוצב במרכז ההדרכה לטייסי מילואים ה-2584 של חיל האויר האמריקאי בשדה התעופה העירוני של העיר ממפיס במדינת טנסי.

נקלט  בחיל האויר האמריקאי לאחר השיפוץ וההסבה לדגם TC-45G תחת מס' זנב 51-11504 בבסיס הארלינגן שבטקסס בתאריך 14 במאי 52. שימש לאימון נווטים, והועבר לכנף האימונים הטכניים ה-3380 בבסיס קיסלר שבמדינת מסצ'וסטס. כשיצא משירות ב-28 במרץ 57  הועבר לאחסנה בבסיס דייויס מונת'ן באריזונה, הוצא למכירה ב-25 ביוני 57.

ב-17 בספטמבר 57 נרכש ע"י חברת הנרי ס.סיל אויאיישן סופליי מדאלאס שבטקסס, וב-30 באוקטובר 57 נרשם על שמו של ליאו גארדנר, שליח רכש של משרד הביטחון שרכש את המטוס ומטוס נוסף. למטוס הוקצה במנהל התעופה הפדרלי סימן רישום N7199C .

ב-17 בנובמבר נרשם במנהל התעופה הישראלי על שם חברת אל על תחת אות הקריאה 4X-ADS והועבר ארצה בטיסה עם המטוס השני . עבר דרך ש"ת פרסטוויק בתאריך 30 בדצמבר 57 כשהוא נושא על זנבו את הסימון 111504 ואת אות הקריאה להעברה "4X-ADQ ".


(Brian Doherty collection)

באפריל 58 הועברה הבעלות על המטוסים לחברת ארקיע.זו הסבה אותם לתצורת נוסעים והפעילה אותם בטיסות פנים למחניים ולשדות אחרים. לאחר שמספר הנוסעים לא הצדיק את הפעלתם, הוצאו משימוש בשנת 62, והועברו לחיל האויר בשנת 63  ואות הקריאה האזרחי בוטל בתאריך 17 בנובמבר 63.
לייבסיטי - בניית אתרים