נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:TC-45G

יצרן:ביצ'קרפט, מפעל וויצ'יטה, קנזס,ארה"ב

מספר יצרן: AF-126

שנת יצור:אוגוסט 52

תולדות המטוס:

מטוס זה היה בניה מחדש של מטוס אימון דו מנועי מדגם AT-11 "קנסן" מס' סידורי 1235 ומס' ח"א האמריקאי 41-27390. הופעל להדרכה בבסיס אוירית הצבא האמריקאי בשדה קירטלנד שבמדינת ניו מקסיקו. ב-17 בינואר 41 עבר תאונה שנבעה מתקלה טכנית .תאונה נוספת עבר ב-17 בינואר 43, בעת שהופעל ע"י יחידת הבסיס  ה-112 בבסיס אויריית הצבא שבמחוז סאפולק במדינת ניו יורק.

לאחר ההסבה נקלט  מחדש בחיל האויר האמריקאי תחת מס' זנב 51-11569 בתאריך 8 במאי 52, הוצב בכנף ההדרכה הצבאית ה-3700 בבסיס ח"א האמריקאי לייקלנד, שימש להדרכה  וכשיצא משירות הועבר ב-26 במרץ 57  לאחסנה בבסיס דייויס מונת'ן באריזונה ושם נצבע על חרטומו מספר המצאי "IA2 ". אושר למכירה ב-25 ביוני 57.

ב-17 בספטמבר 57 נרכש ע"י חברת הנרי ס.סיל אויאיישן סופליי מדאלאס שבטקסס, וב-30 באוקטובר 57 נרשם על שמו של ליאו גארדנר, שליח רכש של משרד הביטחון שרכש את המטוס ומטוס נוסף. למטוס הוקצה במנהל התעופה הפדרלי סימן רישום N7208C .

ב-17 בנובמבר נרשם במנהל התעופה הישראלי על שם חברת אל על תחת אות הקריאה 4X-ADQ והועבר ארצה בטיסה עם המטוס השני . עבר דרך ש"ת פרסטוויק בתאריך 30 בדצמבר 57 כשהוא נושא על זנבו את הסימון 111569 ואת אות הקריאה להעברה "4X-ADS ".


צולם בחניית הביניים בפרסטוויק, 30.12.57

באפריל 58 הועברה הבעלות על המטוסים לחברת ארקיע.זו הסבה אותם לתצורת נוסעים והפעילה אותם בטיסות פנים למחניים ולשדות אחרים. לאחר שמספר הנוסעים לא הצדיק את הפעלתם, הוצאו משימוש בשנת 62, והועברו לחיל האויר בשנת 63  ואות הקריאה האזרחי בוטל בתאריך 17 בנובמבר 63.

בחיל האויר שימשו שני המטוסים לתובלה, להסבה לדו מנועי, לאימון נווטים וכממסר קשר.שרותם בחיל האויר לא היה ארוך ובסיומו הועברו לבדק, שופצו ונמכרו. המטוסים נראו בשדה לה בורז'ה בפריס כשהם מכוסים באבק ב-3 ביוני 67
.
לייבסיטי - בניית אתרים