נכתב ע”י אבינעם מיסניקוב
פרטי המטוס:
דגם: PBY-6A
יצרן: קונסולידייטד ווליטי, ארה”ב
מספר יצרן: 2087
מספר צי ארה”ב: Bu.64017
תולדות המטוס:
המטוס ירד מקו היצור של חברת קונסולידייטד ווליטי בעיר ניו אורלינס ב-16 ביולי 1945, וסופק לצי האמריקאי בבסיס טרמינל איילנד שבקליפורניה. הוא נשלח לטייסת ההדרכה VPB-100 שבסיסה היה בהוואי, ולאחר מכן הועבר לפיליפינים כחלק ממטוסי טייסת VPB-71. המטוס הוחזר להוואי בינואר 1946 והופעל ע”י כנף האויר מס’ 2 של הצי. לאחר מכן הועבר לבסיס הצי באלמדה שבקליפורניה, לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפילדלפיה, ליחידת המילואים של הצי בבסיס אטלנטה שבמדינת ג’ורג’יה, ליחידת מילואי הצי בבסיס סקוואנטום שבמדינת מסצ’וסטס, ולבסיס הצי בסן-דייגו שבמדינת קליפורניה.
המטוס נשלח לשיפוץ במפעל חברת בואינג שבעיר סיאטל, הוחזר ליח’ מילואי הצי בבסיס ניאגרה פולס שבמדינת ניו יורק, ולבסוף יצא משירות, הוכנס לאחסנה והוצע למכירה כעודפים בליצ’פילד פארק שבמדינת אריזונה.
נמכר לשוק האזרחי בארה”ב ונשא את אותות הקריאה N2846D ו-N5555H, הוסב ל”מפציץ מים” ושימש לכיבוי שריפות יער בארה”ב ולאחר מכן בצרפת, שם היה רשום תחת אות קריאה F-ZBAV והופעל ע”י המשמר האזרחי הצרפתי משנת 1964, (כונה שם “הפליקן הירוק” ועל זנבו נצבע פס זיהוי ירוק) ב4 באוגוסט 1964 נחת המטוס נחיתת חירום על גחונו עקב תקלה הידראולית. המטוס נותר בשירות עד שנת 1974, שבה הוחלט על החלפת צי מטוסי הכיבוי בצרפת, ונמכר לבעלים בקנדה, הועבר לשם והוכנס לאחסנה תחת כיפת השמיים בסנט ג’ין שבמדינת קוויבק. בשלב מסויים פורקו מנועיו ועל החרטום נתלו משקולות בטון לאיזון. בשלב מאוחר יותר הוסרו ה”בליסטרים” שבצידי הגוף והותקנו במטוס קטלינה אחר. המטוס קיבל את אות הקריאה CF-HNH נרשם ע”ש חברת Avalon Aviation שהחזירה אותו לכושר טיסה והשכירה אותו בשנת 1977 לחברת היידן אייר שהפעילה אותו כמפציץ מים בנורווגיה, שם בסיסו היה בפורנבו (בתקופת החורף אוכסן בפורטוגל). בשנת 1979 שונתה שיטת הרישום הקנדית (שינוי CF-XXX ל- C-FXXX) ובהתאמה שונה רישום המטוס ל-C-FHNH.
קטלינה F-ZBAV בטיסה | בשירות אוואלון אויאיישן,אות קריאה C-FHNH |
עם סיום החוזה המטוס הוטס לבריטניה, יצא משירות בספטמבר 1985 ואוחסן בשדות התעופה איסט מידלנדס ואקסטר. אות הקריאה הקנדי בוטל ב-19 באוקטובר 1988 כשהמטוס נמכר לחברת Aces High משדה התעופה פיירוקס במחוז סוריי, ונרשם על שמה ב-25 באוקטובר 1988. אות הקריאה שניתן למטוס היה G-BPFY. נרשם בארה”ב ע”ש Consolidated Aviation Enterprises מהעיר בורלינגטון במדינת וורמונט, וניתן לו אות קריאה N212DM, אך כפי הנראה המטוס לא יצא לארה”ב. ב-23 בדצמבר 1988 הוחזר לו אות הקריאה הבריטי, וב-6 ביוני 1989 נרשם בארה”ב תחת אות הקריאה N212DM ע”ש חברת Universal Aviation Corp מהעיר דובר במדינת דלאוויר.
ב-15.3.90 נרשם שוב בבריטניה ע”ש חברת דגלאס ארנולד ביטסוול בע”מ (Warbirds of Great Britain) ששכנה בש”ת ביגין היל שבמחוז ווסטרהאם. באותו יום רשם ביטסוול את המטוס בשם שונה, הפעם ע”ש חברת ביטסוול משדה התעופה בורנמות’ שבמחוז קריסטצ’רץ’. המטוס אותר באנגליה ובזכות יוזמתו, מאמציו ודחיפתו של צבי אבידרור, מוותיקי טייסת הפטישים, נרכש המטוס ע”י חברת בואינג עבור מוזיאון חיל האויר, באמצעות חברת Randsburg Aviation Corporation מהעיר מסה במדינת אריזונה, שרשמה אותו על שמה במנהל התעופה האזרחית האמריקאי כ-N285RA ב-18 בספטמבר 1998.
קטלינה N212DM בש”ת נורת’ ווילד בבריטניה (Photo:John Wickenden) | עם אות הקריאה N285RA צולם בנורת’ ווילד מאי 89 (Photo:John Allan) |
המטוס הורץ באנגליה וחודשה תעודת כושר הטיסה שלו. לקראת העברתו ארצה וכאות הערכה על מעורבותו של צבי אבידרור בפרוייקט, ולרגל יום הולדתו ה-80 של צבי, הדביק צוות המטוס מדבקות הקדשה
על חרטום המטוס עם הכיתוב Spirit of Zvi Avidror ובנוסף – על זנב המטוס הדביקו את הספרות המרכיבות את תאריך לידתו. המטוס יצא משדה נורת’ ווילס אל צרפת בדרכו ארצה אך בדרכו חלה תקלה במנועו, וטייסיו נאלצו להנחיתו בשדה בוביס שבצרפת. על מנת לאפשר את המשך העברתו ארצה – פורק מנוע דומה ממטוס דקוטה 042 שהגיע בזמנו למוזיאון ח”א בטיסה מבסיס ח”א בלוד. המנוע הועבר לצרפת והורכב במקום המנוע התקול, אך סערה שפקדה את השדה בו חנה המטוס גרמה לנזקים במאזנות ובכנפיים, ומשנתגלעה מחלוקת באשר לתשלום הדלק עבור המשך הטיסה – עזב הצוות את צרפת לפני השלמת ההטסה ארצה. משהתעכבה העברת המטוס ארצה, עוקל המטוס כ”ייבוא לא מוצהר” על-ידי המכס הצרפתי וב-22 במרץ 2006 בוטל אות הקריאה האמריקאי.
לבסוף פורק המטוס על-ידי משלחת התעשייה האווירית שחזרה מהסלון האווירי בלה-בורג’ה, וכעבור כשנה הועבר בתובלה קרקעית לנמל אנטוורפן שבבלגיה, שם הועמס על אוניה שארעה בה תקלה, ולאחר מכן נתקע בנמל בשל חופשת חג הפסחא. לבסוף הצליח לצאת את בלגיה והגיע לנמל אשדוד ב-15 במאי 2008 ומשם למוזיאון. מחלוקת באשר לשיטת הובלת המטוס אל המוזיאון הביאה להתפטרות מנהל הפרויקט מטעם עמותת חיל האוויר, מנחם ארבל, ולמשיכת ידה של עמותת חיל האוויר מהפרויקט.
בזמן שהמטוס פורק והוכן למשלוח, נגרם נזק רציני למבנה ולכנפי המטוס, ולכן נאלץ צוות התעשייה האווירית לעמול על שיקום המטוס לקראת הכנתו לתצוגה במוזיאון תוך החלפת מעטה הבד בפח.
תמונות המראות את שלבי הגעת והרכבת המטוס במוזיאון ח”א (מקור:דו”צ)
גוף המטוס מגיע | פריקת הכנף |
הרכבת הכנף | הכנה לצביעה |
בתצוגה: (צילום:יצחק גרשמן)
והמטוס השבוע – נגרר מחוץ לתצוגה. פחות לא נגרט כמו אחיו לחרפת ה”מוזיאון”