פרטי המטוס:
דגם:ג’יירופליין
יצרן:אייר קומנד, ארה”ב
מספר יצרן:1001
תיאור האירוע:
צבי דקל, טייס אל על, המריא עם הג’יירו בשבת, 9 בספטמבר 1989 לפני הצהריים ממנחת בורגתה שם שכנה חברת השילוח תעופה ושם גם אוחסן הג’יירו, שבנה אותו מקיט בכוחות עצמו. לאחר מספר דקות נראה חוזר אל המנחת, וכשהיה כ-200 מטר דרומית לו, נצפה מאבד גובה.
עדי ראיה סיפרו כי דקל ניסה לייצב את הכלי שהתרומם מעט באויר, אולם שקע שוב והתרסק. דקל ניסה לחלץ את עצמו אולם הג’יירו נחבט בעוצמה רבה בתלולית עפר והוא נפצע קשה.
צוות המנחת חש למקום ובמקביל הוזעק אמבולנס נט”ן שצוותו ניסה לבצע בדקל החייאה אך ללא הצלחה.
מתוך ידיעה ב”מעריב”,10 בספטמבר 1989 (מקור: אתר “עיתונות יהודית היסטורית”)
התאונה אירעה בצהרים, זמן קצר אחרי שדקל חמריא במסוקו הפרטי ממנחת למטוסים קלים של בית הספר לטיסח השילוח שליד בורגתה. סיפר עירן שלו, שהיה עד לתאונה: “דקל עלה לאוויר, ביצע הקפה מעל שדה חיטה והמשיך ביעף נמוך לאורך המסלול. לקראת סוף המסלול, בגובה של 30 מטר, חבחנתי שהוא בועט עם הרגליים ומוציא את רגלו הימנית החוצה, כנראה ניסה לחלץ עצמו. “המסוק נסק כלפי מעלה, כשלפתע פנה שמאלה, צלל והתרסק לקרקע. רצנו אליו ובמקביל הזעקנו מגן דוד אדום, אך הרופא קבע את מותו”. מהתנהגותו של דקל באוויר ומהעובדה שנמצא על חקרקע כשרצועות חבטחון פתוחות, מעריכים שהטייס חש בתקלה כלשהי, וניסה לחלץ את עצמו בשניות שקדמו להתרסקות. הטייס הראשי של בית הספר השילוח, דור ורניק, מסד שדקל לא טס במסגרת בית הספר. את המסוק הזעיר רכש דקל יחד עם קברניט אחר באל על. המסוק החד מושבי, שכמוהו יש רק שנים בארץ, אינו מקובל בקרב הטייסים, בגלל בעיות בטיחות. טייסים שהיו אתמול באיזוד התאונה, סיפרו, כי לפני כמה חודשים היתה לדקל תאונה קלה באותו מסוק ליד משטח הנחיתה בעין שמר. בתאונה ההיא ניצל בנס. צבי דקל נהרג שבועות ספורים לפני שעמר לקבל דרגת קברניט של מטוסי בואינג . 747 את המסוק הזעיר בו נספה הרכיב במו ידיו. לפני כשנה רכש דקל את המסוק בארה”ב והביאו ארצה בחלקים. במשך כמה שבועות הרכיב לבדו את המסוק הזעיר, ובזמנו הפנוי נהג לצאת למושב בורגתא ולה־ טיסו. לפני כשבוע החל דקל את לימודיו באל על לקראת קבלת דרגת קברניט במטוסי ג’מבו. “הוא כל כך התרגש וחיכה כבר לקבלת דרגת הקברניט”, סיפר חכרו לעבודה. בשנים האחרונות היה קצין ראשון במטוסי בואינג . 747 “צבי היה אמן וגאון”, סיפרה אמש רעייתו אסתר, “כל דבר הוא למד ועשה לבדו. אפילו את ההליקופטר שלו בנה בעצמו אחרי שנסע למפעל, דיבר עם המהנדסים וקרא ספרים. היה לו אומץ ללמוד דברים חדשים, ותוך תקופה קצרה להיות המומחה הגדול בנושא”. ידידים רבים וחברים לעבודה הגיעו אתמול לבית משפחת דקל בנווה מונוסון. חבריו הטובים סיפרו שהוא היה “דוקטור לכל נושא, ותמיד התנדב לעזור”. מלבד אהבתו הגדולה לטיסה, הצטרף באחרונה למועדון רוכבי אופנועים, אחרי שרכש לעצמו אופנוע גדול. צביקה דקל הותיר אחריו את רעייתו אסתר ושלושת ילדיו סיגל, בת , 22 אסי, בן , 17 ודניאל, בן . 3 |