קליטת מטוסי העפרוני והלביא בחיל האויר

עריכה: עודד מרום

בית הספר לטיסה בחצרים הפעיל את מטוסי הצוקית (שדרוג מטוסי הפוגה-מגיסטר מתוצרת התעשיה האווירית שנקלטו בחיל בשנת 1960) לצורך הדרכת חניכים במספר מסגרות (ראשוני, נווטי קרב, מדריכי טיסה-מדר”ט). בשנים האחרונות לשירותם בחיל סבלו מטוסי הצוקית מבעיות התיישנות, קושי באיתור חלפים, עלויות אחזקה גבוהות ובעיות נוספות. היה ברור כי לאחר כ-50 שנות שירות, נוצר הצורך להחליף את הצוקיות במטוס מתקדם יותר שייתן מענה משופר וכלכלי יותר להדרכה במטוסים מתקדמים. “לקראת סוף שנת 2008 הבשילה הפעילות לכדי עיסקה לרכישת מטוסים חדשים”, סיפר סא”ל אליק קמינר, ראש פרויקט עפרוני בלהק ציוד (לצ”ד) במפקדת חיל האויר, “נבחנו מספר אפשרויות שהמובילה בהן – הצטיידות במטוסי Hawker Neechcraft T-6A Texan II (ובשמו העברי – עפרוני) שהיה אז בתהליך ייצור והצטיידות של חיל-האוויר האמריקני”.

המטוסים נבדקו ע”י צוות של החיל שכלל נציגי בית הספר לטיסה, מחלקת אמצעי לחימה, מרכז ניסויי טיסה ולהק ציוד. מסקנת הצוות היתה כי המטוס מתאים ברמה טובה מאוד להדרכת חניכי בית הספר לטיסה בכל המסגרות. הנתונים הראו כי רכש והפעלת המטוס, יחסכו תקציב רב לחיל-האוויר. נבדקו גם היבטים אחזקתיים של המטוס. “למדנו כי רמת האמינות של המטוס גבוהה, חיל-האוויר האמריקני עדיין בתהליך לימוד של הפלטפורמה, אולם צבר כבר ניסיון לא מועט בתפעולו ואחזקתו. מתפעלים נוספים אשר היינו עימם בקשר היו בית הספר לטיסה הבינלאומי של חיל-האוויר הקנדי (NFTC) – המתפעל הוותיק של T-6A שסיפק לנו תובנות לא מעטות לגבי תפעולו ואחזקתו של המטוס”, מוסיף קמינר. במסגרת גיבוש עסקת הרכש עלו שאלות מהותיות לגבי הגוף שיתחזק את המטוס, מדיניות האחזקה והיבטים לוגיסטיים שונים. לבסוף הוחלט שמכיוון שמדובר בבית הספר לטיסה שמתפעל מטוסים במיקור חוץ, יהיה יתרון כלכלי לא מבוטל שגם הסד”כ החדש יתופעל ויתוחזק במיקור חוץ. הוחלט עוד כי זהות הגוף המתחזק תיקבע במכרז.

לפיכך, הוקם בלצ”ד צוות בהובלת ענף תכניות מטוסים (שהיה אז במחלקת הנדסת כלי טיס) וענף מטוסי תובלה והדרכה שכתב את מסמכי ההתקשרות למכרז בסיוע ושיתוף פעולה של משרד הביטחון (מנה”ר אוויר). במהלך כתיבת מסמכי ההתקשרות עבור תפעול ואחזקת המטוס הצוות יישם לקחים אשר נלמדו מפרויקטים קודמים. במכרז לתפעול קו הטיסה ואחזקת המטוס זכתה חברת אלביט אשר מבצעת את הפעילות באמצעות חברת הבת – סנונית.

בנושא המענה הלוגיסטי למערך הוחלט להיצמד לחיל-האוויר האמריקני, אשר באותה תקופה תפעל כבר כ-300 מטוסים והשתמש בשירותי חברת L3 Vertex שהנה הספקית הלוגיסטית של חיל-האוויר האמריקני. לחברה ניסיון רב במתן מענים לוגיסטיים לציי מטוסים, והיא נותנת מענה לוגיסטי גם בחיל-האוויר לסד”כ מטוסי הצופית והחופית. בשיתוף פעולה עם טייסת תחזוקה בחצרים הוקמה תשתית אחזקה מתאימה. נרכשו כלים וציוד מתאימים, שודרגו תשתיות קיימות ונבנו חדשות, בוצעו הדרכות לבעלי התפקידים השונים וכן מומחים זרים שהו במחלקות השונות לצורך חניכת הצוותים בדרגי ה-ב’.

סוגיה מרכזית אשר נדונה טרם הגעת המטוסים היתה מדיניות האחזקה של המטוס. יש לזכור כי באחזקת סד”כ העפרוני מעורבים מספר גופים שנותנים שירות לבית הספר לטיסה. ניהול בניית תשתיות האחזקה בוצע ע”י אנשי לצ”ד משום שהצורך התחזוקתי הוא האלמנט המוביל בכל שלבי הפעילות (הגדרת הצורך, תכנון, מימוש, בקרה ומסירה).

המטוסים הראשונים נחתו בחצרים בתאריך 9 ביולי 2009. “פרויקט עפרוני הראה כי החיל יכול לקלוט סד”כ חדש בעל ערך סגולי גבוה תוך זמן קצר מאוד (מרגע קבלת ההחלטה ע”י מפקד החיל עד להגעת המטוס הראשון עברה כשנה וחצי)”, מדגיש סא”ל אליק קמינר, “תוך שימוש במערך חוזים ואופן התקשרויות לא שגרתיים, תוך הקמת תשתית דרג ב’ מלאה, בבטיחות גבוהה וכל זאת בניצוחו של להק ציוד.”

בשנת 2014, לאחר 47 שנות שירות מצטיין בטיסה מבצעית ובאימון טייסי קרב, יצאו מטוסי העיט מן השירות ובמקומם נקלטו מטוסי הלביא. ב-9 ביולי 2014, במהלך מבצע “צוק איתן” ובהמולת מטוסי התקיפה הממריאים מבסיס חצרים, נחתו זוג מטוסי לביא (M-346) מתוצרת Alenia Aermacchi (איטליה) שנבחר למטוס ההדרכה המתקדם בבית הספר לטיסה.

פרויקט הלביא הינו פרויקט אסטרטגי בחיל-האוויר שיתאים את תהליך ההכשרה של טייסי ונווטי הקרב בחיל-האוויר לדור המטוסים המתקדם. זהו מטוס דו מנועי, דו מושבי, הבנוי מחומרים מרוכבים וטיטניום. מערכותיו הן המילה האחרונה של הטסה באל-חוט, למטוס תכונות אווירודינמיות המאפשרות ביצועים המתאימים לדרישות המעודכנות ביותר ואפשרות שילוב של המכלולים המודרניים במטוסי הקרב. הלביא מצויד במספר רב של נקודות תלייה לחימוש ומסוגל להגיע למהירות 1.2 מאך.

נציגי משהב”ט חתמו בשלהי 2012 על סדרה של חוזים במסגרת נרכש סד”כ מטוס הלביא, מנועים מחברת הניוול וחליפת מאמנים מחברת אלביט. כן נחתם חוק התקשרות ל-22 שנים עם חברת תור לאחזקה ולוגיסטיקה (שהינה שותפות עסקית בין התעשיה האווירית לאלביט) שהוקמה במיוחד לשם טיפול בתהליכי המימון המורכבים וניהול פעילות האחזקה והלוגיסטיקה בפרויקט שעלותו הכוללת נאמדת במיליארד שקלים. צוות פרויקט מצומצם שפעל בארץ בראשות מחלקת תכנים מטוסים התרחב לצוות של שני נציגים בחברה באיטליה, קפ”ט בארץ וסיוע כולל ממחלקות חימוש, מערכות, תאו”ם, מטוסים ובינוי. חליפת המאמנים בפרויקט החלה להתקבל במהלך חודש אוגוסט 2014.

קליטת מטוס איטלקי בחיל-האוויר המורגל בתפעול מטוסים אמריקניים חייב התאמות, החל ממעבר לכלים מילימטריים, עבודה בסטנדרט שונה של ספרות אחזקה הסתגלות לאופי תמיכה אחר של יצרן וכיו”ב. המטוסים נקלטו בהצלחה למרות “מחלות ילדות” ותקלות ראשונות משמעותיות שהתגלו כבר עם נחיתת זוג המטוסים הראשון. כיום טסים המטוסים הללו באופן רציף, נלמדים ומתערים בהדרכת פרחי טיס. 

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x