פורסם במקור באתר צה”ל בפברואר 2011 .באישור דו”צ
בעקבות אסון המסוקים הוחלט בחיל האוויר למנות תא”ל שישמש כמפקד מערך המסוקים בחיל. 14 שנים לאחר האסון, תא”ל דוד ברקי, מי שלקח חלק בהובלת הטייסת באחת התקופות הקשות בתולדותיה, מדבר על יישום הלקחים בעקבות האסון
ב-4 בפברואר 1997 אירע האסון הכבד ביותר בתולדות חיל-האוויר. סמוך לשעה שבע בערב, שני מסוקי יסעור מטייסת “דורסי הלילה” התנגשו מעל אצבע הגליל, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח”ל ומיחידות נוספות למוצבי צה”ל ברצועת הבטחון בדרום לבנון. 73 איש שהיו במסוקים נהרגו באסון, מתוכם שמונה אנשי צוות אוויר. באותה תקופה, הייתה זו תאונת המסוקים הקטלנית ביותר בתולדות התעופה בעולם.
למקום האסון הוזנקו מיד כוחות חילוץ ופינוי מכל אזור הגליל. צה”ל הכריז על כוננות מלאה בגזרה, בשטח הוצב חדר פיקוד מיוחד וממנו ניהלו את פעולות החילוץ אלוף פיקוד הצפון, עמירם לוין, ומפקד העוצבה, תא”ל יום-טוב סמיה. מעל מקום האסון נורו פצצות תאורה, שבחסותן פעלו הרופאים, אנשי הרבנות הצבאית, וחיילי היחידה לסילוק פצצות.
באותה שנה, תא”ל ברקי סיים את תפקידו כמפקד טייסת מתקדם בבית-הספר לטיסה והחל לימודי עיצוב במכון הטכנולוגי בחולון.
“כמו רעם ביום בהיר שנופל עליך”
“באותו יום חזרתי מהלימודים והתיישבתי לאכול עם המשפחה ארוחת ערב”, נזכר תא”ל ברקי. “פתאום התקשרו אליי מהטייסת ואמרו לי להגיע מהר. כמובן שמיד יצאתי ואז קיבלנו את ההודעה שהיה אירוע. תוך כדי התהליך כבר הוזנקו מטוסי הכוננות ואט אט התחלנו לאסוף את המידע לגבי מה שקרה שם. עוד לא ידענו בדיוק מה קורה ורוב העדכונים שקיבלנו היו דרך הטלוויזיה”.
“השלב הבא, אחרי שהבנו מה קרה, היה לתכנן את הימים הבאים. העברנו כונניות, צוותים התארגנו לצאת למשפחות. הבנו שהטייסת נמצאת באירוע מורכב מאוד ולכן העבודה מרובה”. מספר תא”ל ברקי. “זה כמו רעם ביום בהיר שנופל עליך. אבל צריך לזכור שהחיים ממשיכים. הדרישות למשימות יסעור בלבנון לכוחות הקרקע, חילוץ ופינוי נפגעים, משימות הזנקה, כל אלו המשיכו”.
מלבד החילוצים והפינויים, עמדה בפני הטייסת משימה לא פשוטה: לאסוף את השברים. “בסופו של דבר, הרבה חברים נהרגו באירוע הזה”, מסביר תא”ל ברקי. “אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני מי שמוביל טייסת במשבר הוא החזרתה לכשירות מחודשת. לחזור לטוס, למשל, זה אירוע מורכב מאוד. צריך לעשות את זה בזהירות, אבל בצורה ברורה והחלטית, כי התפקיד שלנו כצוות אוויר זה לבצע את המשימות שלנו. אי אפשר לשים את זה בצד”.
“נקודת ציון משמעותית מאוד עבור מערך המסוקים”
מיד לאחר האירוע הוחלפה שדרת הפיקוד בטייסת על-פי המלצות ועדת החקירה. סגן מפקד בסיס תל-נוף, תא”ל (מיל’) שלומי משיח, הוחזר לטייסת בתפקיד ממלא מקום מפקד הטייסת, והוביל אותה בשעתה הקשה. תא”ל דוד ברקי הוחזר לתפקיד סמ”ט א’, אותו מילא כשנתיים קודם לכן.
“היה צורך להציב צוות חדש, אבל מנוסה, בכדי לאגד את הטייסת ולהוביל אותה בחזרה לתלם הנכון”, מסביר תא”ל ברקי. “זו הייתה שנה אינטנסיבית ומאתגרת, אך בסופה הטייסת חזרה לכשירותה המלאה”. ועדת החקירה שהוקמה לצורך בחינת האירוע הגיעה להחלטות גם בנוגע לטווח הארוך: תהליכי ההכשרה, האימונים והבטיחות. הוגשו המלצות גם לגבי שיטת הטיסה בלבנון ולגבי הארגון של חיל-האוויר.
בין השאר הגיעה הוועדה למסקנה שיש צורך באיש מטה בכיר שיוכל להבין את עולם המסוקים ולראות שתהליכי המטה מטפלים בכל הסוגיות של עולם המסוקים בצורה רוחבית. “אני חושב שזו נקודת ציון משמעותית מאוד עבור מערך המסוקים”, מעיד תא”ל ברקי, מי שנמצא היום בתפקיד זה. “שינינו את הרכב הצוות בקוקפיט, והיינו מודעים יותר לכיווני הישיבה במבנה”. אני לא יודע אם האסון היה הנקודה המשמעותית ביותר בתולדות מערך המסוקים, אבל הוא בהחלט הכריח אותנו להסתכל על איך שאנחנו טסים ועל איך שאנחנו מכשירים את האנשים. היו אלו שינויים משמעותיים”.