פרטי המטוס:
דגם:סופר מיסטר B-2
יצרן:דאסו,צרפת
פרטי האירוע:
(נציין שהפרטים המובאים להלן הינם הפרטים הנכונים,ולא הפרטים שהופיעו בספר הטייסת מפי מפקדה במלחמה)
במלחמת ששת הימים היה סא”ל שלמה בית און (ביטון) מפקד טייסת תעופה בבסיס חצור.הוא ניהל את המבצעים ממוצב הפיקוד הבסיסי וגם נטל חלק בהם.בבוקרו של ה-6 ביוני הטיס את סמב”ד 10 של טייסת 105 לתקיפת אמנעה על שיירה, בשעות אחר הצהרים הטיס את סמב”ד 60 לתקיפת מטרות קרקעיות,ביום שלמחרת הוזנק לתקיפה בשחק 06 של טייסת הקרב הראשונה,ב-8 ביוני בשעות הבוקר טס בסמב”ד 10 לגיחת סיוע קרוב בגזרת סיני,שבמהלכה נפגע המטוס והוא הנחיתו בחצרים ולאחר מכן החזירו לחצור לאחר שתוקן פנל בחרטום שנפגע.בשעות אחה”צ של אותו יום הטיס את סמב”ד 02 לתקיפת אמנעה בגזרת הגולן,ולמחרת בשעות הבוקר הטיס את סמב”ד 18 לגיחת סיוע קרוב לכוחות החי”ר בגולן .
סמב”ד 10 הפגוע עומד בליין פוגה בחצרים לאחר שבית און הנחיתו שם (באדיבות אשר רוט) | בית און עומד בתא הטייס של הסמב”ד. (באדיבות אשר רוט) |
באותו יום השתתף בית און בגיחה נוספת. מבנה “דובק” של סמב”דים עמוסים בפצצות נאפל”מ שאותו הוביל יאלו שביט, ובו מס’ 2 סגן צבי רוזנברג במטוס מס’ 15,בית און מס’ 3 ומס’ 4 פלד, המריא מחצור בשעה 14:03 לתקיפת שיירות סוריות בצומת וואסט לפי פ”מ 10.105.
כשהגיעו לאיזור הצומת ,ירו עליהם הסורים אש נ”מ כבדה.מטוס סמב”ד 31 של בית און נפגע בתיבת האביזרים של המנוע.יאלו, שידע שכשנגמר השמן ההידראולי במטוס, מוט ההיגוי נדחף קדימה ונתקע, ביקש מבית און ,שהיה כבר בגובה 4000 רגל לזרוק את הפצצות ולנטוש את המטוס.בית און השיב שהוא רוצה להטיל את הפצצות ובאותו רגע המטוס צלל אנכית והתרסק.הנחת המשפחה,לאור העובדה ששברי המטוס נמצאו באחד הערוצים היורדים מן הגולן, ליד קיבוץ להבות הבשן, היא שלא רצה לצנוח בשטח סורי שטרם טוהר וניסה למשוך את המטוס לצניחה או לנחיתת אונס בעמק החולה, אך לא הצליח לחצות את קו רכס הגולן.
תודתנו לאשר רוט ולצבי רוזנברג על העזרה בפרטים.