הפלת קורנס 138

פרטי המטוס:

דגם:F-4E-41-MC פאנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס, ארה”ב

מספר יצרן:3683

מס’ חא”א:68-0500

ב-30 ביוני 1970 יצא חיל האויר למבצע תקיפה של סוללות טילי הנ”מ שקידמו  המצרים לילה קודם אל גזרת תעלת סואץ.לתקיפה נשלחו זוג מטוסי קורנס מטייסת 201 שאותם הטיסו מפקד הטייסת שמואל חץ  וכן איתן פלד,ושישה מטייסת 69,הטייסים לא צוידו במידע מודיעיני מדוייק המראה את מיקומן של הסוללות, המפות לא היו מדויקות והם גם לא ידעו איזו מטרה יתקוף כ”א מהם. 

המבנה טס בדממת רדיו בגובה נמוך כשהטייסים נתקלים בקשיים בניווט עקב השמש השוקעת והאובך,אך הגיע לאיזור המטרה בכותמייה בדיוק בשעה היעודה:17:30.הם משכו יחד,התפצלו לזוגות ותקפו את הסוללות. 

הפצצות שהטילו מטוסי הקורנס השמידו חמש סוללות וגרמו נזק לשתיים.הקורנס של חץ כמעט ונפגע משני טילי SA-2 ששוגרו עליו. 

בדרך חזרה מהמטרה, נסק רמי הרפז,שהטיס את קורנס 38  של טייסת הפטישים לגובה 10,000 רגל.תוך כדי הטיפוס שיגרו המצרים מהסוללות הנותרות טילי SA-2 לעבר מטוסו.הרפז ראה טיל בשעה 10 שלו,ולאחר מכן ראה אותו בשעה 7 .הוא חיכה עד לרגע האחרון ושבר חריפות,אך מהירות המטוס פחתה ל-200 קשר ואז התפוצץ טיל שני מתחת למטוס. 

זנב הקורנס נקרע מגופו והמטוס עלה באש.הצוות נטש מיד וצנח לתוך מחנה מצרי באיזור.הרפז ונווטו אייל אחיקר נפלו בשבי.זה היה מטוס הקורנס הראשון של ח”א שהופל בגיחה מבצעית.

 “חזרנו ממשימה – השמדנו סוללת טילים בקהיר” סיפר אחיקר בכנס עמותת “ערים בלילה” בנובמבר 2005. ” ירו עלינו בדרכינו חזרה. מהטיל הראשון הצלחנו להתחמק, אבל הטיל השני פגע בנו בזנב של המטוס והוא נדלק, הראש שלי צנח בין הרגליים, משכתי את ידית המפלט, קיבלתי מכה בנחיתה על הקרקע כנראה שברתי את עמוד השידרה. הובילו אותי ואת הטייס לבונקרים של המצרים לחקירות, שבוע ללא אוכל ומים, רק כשראו שאני גוסס העבירו אותי לביה”ח המצרי. חזרתי אחרי שנה וחצי לארץ”.

“צאנו להפציץ סוללה ממערב לתעלה”  סיפר הרפז בראיון לביטאון חיל האויר. “צנחנו מעל שטח מדברי, אבל כשהתקרבנו לקרקע, פתאום ראינו שכל המדבר רץ לעברנו. זה היה מחנה צבאי וחיילים מצריים רצו אלינו מכל הכיוונים. לא היה לאן לברוח  

1 מקור:הספר “הפטישים” מאת שלמה אלוני

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x