פרטי המטוס:
דגם: TBM-3U אוונג’ר
יצרן: ג’נרל מוטורס (חטיבת איסטרן איירקרפט)מפעל נורת’ טריטאון, מדינת ניו יורק,ארה”ב
מספר יצרן: 2094
מספר צי: Bu.69355
תולדות המטוס:
המטוס התקבל בחיל הים של ארה”ב כדגם TBM-3E בתאריך 2.2.45 וסופק בתאריך 4.2.45.שימש לציד צוללות מעל סיפון נושאת המטוסים “יורקטאון”. לאחר מכן אוחסן ולאחר מכן הוצב בטייסת VT-81. נכנס לשיפוץ בבסיס הצי סן דייגו ב-13.1.49 ולאחר מכן הוסב לדגם U לשימוש כללי. במאי 1957 יצא משימוש ונמכר כעודפים כשבספריו רשומות 2,174 שעות טיסה והגיע לחברת סיסקו איירקרפט אינק. מלנקסטר שבקליפורניה. המטוס נרשם על שמה בשנת 1963 תחת אות הקריאה N7850C.
לאחר מכן נמכר לחברת דזרט אויאיישן סרוויס מפניקס שבאריזונה, ובשנת 1966 עבר לבעלות חברת איירקרפט ספישליסטס ממסה שבאריזונה. בשנת 1967 נמכר לחברת אג אייר מדוס פאלוס בקליפורניה, שאחד מבעליה היה אגרון, אחד השותפים בחברת הריסוס “מרום”.והשני R.E. HYDE שעל שמו היה רשום המטוס.
המטוס,שהוסב לריסוס בשלב כל שהוא הובא ארצה יחד עם שני מטוסים נוספים בשנת 1969 . חברת מרום זכתה בחוזה לריסוס ביוון, ותחת הרישום האמריקאי, המטוסים הוטסו ליוון ע”י שלומי ברוש ז”ל וע”י סרג’ו גינזבורג, שהיה הטייס הראשי של מרום.
לאחר סיום החוזה הוחזרו המטוסים ארצה, יצאו משירות ונזנחו בהרצליה. בעקבות עיסקת ה”גאזל”, שבה נמסר מסוק גאזל שנפל שלל במלחמת שלום הגליל לחברת מרום, שיפצה תמורתו החברה למצב טיסה מטוס סטירמן ומטוס הרוורד עבור מוזיאון ח”א, וכמו כן הועברו למוזיאון גם שנים ממטוסי האוונג’ר .
המוזיאון צבע את המטוס הזה בצבעים ובסמלים של חיל הים האמריקאי במלחמת העולם השניה והוא נמצא בתצוגה במוזיאון.
כילד הייתי משחק בהם כשהיו גרוטאות בשדה בהרצליה