פרטי המטוס
דגם: PA.11-90 Cub Special
יצרן: פייפר, ארה”ב
מס’ יצרן: 11-1095
תולדות המטוס
יוצר בלוקהייבן, פנסילבניה בשנת 1949. קיימת מחלוקת באשר למספר היצרן שלו. ברישומי מנהל התעופה האזרחית הוא מופיע כ-11-1097, ברם המטוס הנושא מספר יצרן זה התרסק בחו”ל בשנת 1954, והסבירות ששרידיו הובאו לישראל נמוכה ביותר. על גופו מוטבעת לוחית זיהוי המציינת את מספרו כ-11-1072, אולם כמו שנהוג אצל פייפר במטוסי הקאב והסופר קאב, יש כפילות במספרי הזיהוי. מופיע הן מספר היצרן האמיתי והן מספר השלדה. הבעייה בזיהוי נובעת מכך ששיטת הספרור בשני המקרים זהה,כלומר יכול להיות היום פייפר שמספר היצרן שלו 11-1097, וגם פייפר קאב אחר שמספר השלדה שלו 11-1097.
למיטב ידיעתי, והנושא נחקר על-ידי במשך שנים רבות, גם לחברת פייפר אין טבלת המרה רשמית המסוגלת לסייע במקרים בהם הרשות הרושמת את המטוס מציינת בטעות את מספר השלדה כמספר היצרן. מכל מקום, לאחר מחקר של שנים לא מעטות הגעתי למסקנה שמספר היצרן האמיתי של המטוס הוא 11-1095 ומספר השלדה 11-1097.
בספטמבר 1949 הוכנס המטוס לשירות טייסת 100 של חיל האויר וקיבל את מספר הזנב 0421. ביולי 1969 נגרע מהסד”כ ונמכר בנובמבר אותה שנה לקלוב התעופה לישראל, יחד עם קבוצה נוספת של מטוסים מדגם זה. המטוס קיבל את אות הקריאה 4X-ANM בסדרה שהוקצתה באותם ימים למטוסי פייפר.
בדצמבר 1969 הועף המטוס מהדף מנועיו של נוראטלס של חיל האויר בשדה דב וניזוק. באוקטובר 1970 נשבר קצה כנף ימין בהרצליה בנסיבות לא ברורות, בפברואר 1972 נשבר גלגל הזנב בנחיתה כבדה בהרצליה. באוגוסט 1973 נמכר המטוס לחברת “מעוף” (בגילגולה הראשון כמפעילת מטוסים קלים) ובנובמבר 1975 ירד מהמסלול בהרצליה בעת טיסת סולו. חודש לפני שנמכר לחברת אוויה, באוגוסט 1978, ירד המטוס פעם נוספת מהמסלול בהרצליה ונעמד על חרטומו.
את מסכת האירועים בהם היה מעורב ה-ANM חותמת נחיתה כבדה בהרצליה ביוני 1979.
בשנות ה-80 הלכה פעילותו וירדה עד כדי השבתתו המוחלטת, ואיחסונו מאחורי ההנגר של אוויה בהרצליה. ה-ANM הוא המטוס העתיק ביותר הרשום כיום בישראל. הוא נמצא כיום כשהוא מפורק אצל אלון דונאגי
הי נעם
אשמח לשוחח איתך כשיהיה לך זמן
תודה
אלון דונגי
0505375222