פרטי המסוקדגם: S-65C-3
יצרן: סיקורסקי, ארה”ב
מס’ יצרן: 65-240
תולדות המסוק
המסוק הגיע לישראל ב-8 לינואר 1970, בקבוצה השלישית, מתוך כמות המסוקים הראשונה שנרכשה ע”י חיל האוויר (סדרה א’), והיה המסוק השישי שנכנס לשירות בארץ. המסוק נקלט וטס בטייסת 118 בבסיס תל נוף, טייסת היסעורים הראשונה של חיל האוויר.
תיאור האירוע:
ביום ה-3 לספטמבר 1971 המריא המסוק לטיסת אימון חליפה על מצנחים, כדימוי לגישה לתפישת מל”ט מסוג “מבט” ע”י מערכת “מארס”.(MARS – Mid Air Retrieval System). במסוק היו ארבעה אנשי צוות – הקברניט שאול שפי, סמ”ט א’ של הטייסת, שהודרך בנושא בארה”ב; טייס המשנה והמודרך בטיסה זו, מפקד הטייסת נחמיה דגן; ושני מכונאים מוטסים, בני אברון וסלומון.
האימון בוצע באזור חולות חלוצה ע”י הטלת משקולת קטנה במשקל 20 ק”ג עם מצנח בגודל מצנח אישי מגובה של 10,000 רגל, כאשר המסוק חולף מעל המצנח אך המוטות המחוברים לכבש הדלת האחורית הם ללא ווי התפישה (המיועדים לתפיסת מצנח המל”ט). באחד המעברים נתפס המצנח בבית כן הנסע הראשי, והמשקולת עפה ממומנט התפיסה אל הרוטור, פגעה בו וגרמה נזק מהותי לייצובו כך שהמסוק רעד באופן בלתי נשלט. הטייסים הורו למכונאים המוטסים לנטוש, ושניהם צנחו מהמסוק (זו הייתה צניחתם הראשונה, והם אף פתחו את המצנחים ידנית ונחתו בשלום). תוך אוטורוטציה ו”פלייר” הנחיתו שפי ודגן את המסוק נחיתת ריסוק. המסוק נשרף כליל אבל הצוות יצא ללא פגע.
בעקבות התאונה נעשו שינויים בבית כן הנסע של היסעור והוארך כבל משקולת האימון ע”מ למנוע הישנות מקרים כאלו.