בואינג 707 4X-ATA

פרטי המטוס:

יצרן: בואינג, ארה”ב

דגם: 707-458

מס’ יצרן: 18070

מס’ קו ייצור: 205

מספר בלוק: 4020

קוד תחזוקה: LY0024

סלקל: AJ-FK

טיסת ראשונה:14.4.61

תולדות המטוס: 

המטוס הוזמן בחברת בואינג בתאריך 25 במרץ 1960.  נגלל במפעל רנטון של בואינג ב-28 במרץ 1961 כשהוא מצוייד בסנפיר גדול מתחת לזנבו, ונרשם תחת סימן הרישום הישראלי4X-ATA   והיה למטוס הנוסעים הסילוני הראשון של אל על ובישראל.

ביצע את טיסת הבכורה. ב-14 באפריל 1961, וסופק לחברת אל על  רשמית כשבוע אחר כך, כשהוא זוכה לכינוי ‘שהחיינו’. המטוס נשא על בתי מנועיו כתובות גדולות של יצרנית מנועיו “רולס רויס”. בתאריך 7 במאי 1961 נערך במפעל טקס קצר שבו קיבל המטוס ברכה מרבנים והוטס לישראל. ב-15 ביוני 1961  שבר המטוס שיאי מרחק ומהירות  בטיסה חזרה ראשונה  מניו יורק לתל אביב’ כשהוא מוטס על-ידי הקברניט טום ג’ונס, ונושא 93 נוסעים. הטיסה נמשכה 9 שעות ו-33 דקות בגובה שיוט של 41,000 רגל, והמטוס עבר בה 5,760 מייל.

 בינואר 1966 קורקע בש”ת לוד בגלל שביתת טייסים.  ב-14 במאי 1967 לקראת מלחמת 6 הימים, המטוס פינה תיירים מישראל. בסך הכל פונו מישראל 11,500 תיירים תוך עשרה ימים. ב-31 באוגוסט 1968 נחטף המטוס על-ידי מחבלים לאלג’יר בעת טיסה מרומא לת”א. המחבלים ירו ופצעו את הקצין הראשון. לאחר ששוחרר הוטס לרומא ע”י צוות צרפתי, ומשם לתל-אביב על-ידי צוות ישראלי. 

בחודש מאי 1982 שודרג הזנב והקונפיגורציה שונתה מ-162 מושבים ל-171. ב-12 בספטמבר 1982 המטוס קורקע  עקב החלטת הממשלה, שלא לאפשר לחברת אל על להטיס נוסעים בגלל שביתת הדיילים. המטוס חזר לטיסות בקוי אל על  כאשר הסתיימה השביתה ב-12 בינואר 1983. יצא משירות אל על בחודש מרץ 84 והוכנס לאחסנה בשדה התעופה לוד לאחר שצבר 61,228 שעות טיסה, עבר 36,354,125 מייל (ששוים להקפת כדור הארץ 1450 פעמים!) והטיס 2,282,600 נוסעים ללא כל תאונה. סימן הרישום הישראלי בוטל בתאריך 3 בספטמבר 1984.

בינואר 1985 פורקו מהמטוס חלקים רבים, כולל מקטע תא הטייס, ששוקם ושוחזר בהתנדבות ע”י אנשי האחזקה בחברה. חלק זה הועבר באוניה לארה”ב והוצב לתצוגה בבטנה של נושאת המטוסים “אינטרפיד” המשמשת כמוזיאון צף בנמל ניו יורק. על הגוף הורכב מקטע חרטום ממטוס אחר, והוא הוצב ליד מבני חברת אל על בשדה, ושימש לאימון דיילים. בצורה זו הפך ה-4X-ATA למטוס האזרחי היחיד בעולם המוצג בשני מקומות שונים!

בשנת 2008 הועבר מקטע החרטום למוזיאון התעופה והחלל בגארדן סיטי,ניו יורק.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x