פרטי המטוס
דגם: 707-358B
יצרן: בואינג, ארה”ב
מספר יצרן: 19004
מספר גוף: 459
מספר בלוק:5831
מספר תחזוקה:LY0024
סלקל:AJBC
תולדות המטוס:
המטוס הוזמן ע”י חברת אל על בספטמבר 1964. נרשם במנהל התעופה האזרחית בארץ ב-30.10.65 וקיבל את הרישום:4X-ATR. נגלל במפעל רנטון של בואינג בתאריך 6.11.65 וביצע את טיסת הניסוי ב-10 לדצמבר 1965. סופק לאל על ב-7 לינואר 1966.
עקב שביתת צוותי האויר באל על שפרצה באותה תקופה, הוחכר באותו יום לחברת התעופה Flying Tigers, נצבע בצבעי החברה והופעל תחת הרישום האמריקאי N317F . מספרו בצי המטוסים של החברה היה 703.
המטוס הוחזר לאל על ב-3 לאוקטובר 1966 וקיבל חזרה את הרישום הישראלי ב-14 במאי 1967 השתתף בפינוי תיירים מישראל לקראת פתיחת מלחמת 6 הימים. בתוך עשרה ימים פונו 11,500 תיירים.
ב-26 לדצמבר 1968 נפגע המטוס במהלך פעולת טרור באתונה כשהיה לקראת המשך הטיסה לפריס ולניו יורק.נוסע אחד נהרג ונפגע המנוע השמאלי. המטוס תוקן והוחזר לשירות, ומאותו אירוע החלו לטוס מאבטחים חמושים בטיסות החברה.
ב-27 בספטמבר 1980 חדרה ציפור לאחד המנועים בעת המראה מש”ת של פרנקפורט. המטוס שב לנחיתה בשלום. ב-29 באוגוסט 1981 הועבר לטיסות ב”שירות טיסות השכר” של אל על. את טיסת השכר הראשונה ביצע לדיסלדורף באותו יום.
ב-27 לספטמבר 1981 הועבר המטוס לחברת הבת החדשה של אל על לטיסות שכר – סאנדור. הוחזר לטיסות באל על ב-1.5.82.ב-12.9.82 קורקע בנתב”ג עם יתר מטוסי החברה עקב השבתת פעילותה לפי החלטת הממשלה עקב שביתת הדיילים. חזר לטיסה ב-12.1.83. עד יוני 1984 צבר 57,769 שעות טיסה.
4X-ATR ממריא מש”ת דיסלדורף, 1980. (Photo:WolfgangMendorf) | בשירות סאן דור לקראת נחיתה בדיסלדורף, מרץ 1982 (Photo:Udo K Haafke) |
ב-6 בינואר 1987 הוחכר לחברת ארקיע, הוחזר ב-14 באפריל 1988 וביצע את טיסתו האחרונה בשירות החברה בקו למדריד. למחרת בוטל הרישום הישראלי.
ב-9 במאי 1988 נמכר המטוס לחברת Jet Aviation Components. הוא קיבל את אות הקריאה N53302. הוטס מנתב”ג לבריסל והוכנס לאחסנה. ב-25 בספטמבר 1989 שונה אות הקריאה ל-TF-AYG והוא הוטס מבריסל לש”ת באנגור בארה”ב.
אות הקריאה האמריקאי הושב למטוס ב-27.9.89 וב-27 לספטמבר 1989 נמכר לחברת בואינג כחלקי החילוף למטוס התדלוק KC-135E. הוא הוטס למרכז האחסון והמחזור של ח”א האמריקאי בבסיס דייויס מונתן, קיבל את מס’ המצאי CZ171 ופורק באיטיות.