ג’ודל 4X-AZA

המטוס הראשון שנבנה בישראל בבניה עצמית

פרטי המטוס:

דגם: D.92 בבה

טיפוס: מטוס קל מבניה עצמית

יצרן: אויונס ג’ודל, צרפת

מספר יצרן: 470

טיסה ראשונה: 16.1.65

(מקור: אנציקלופדיה יפעת)

תולדות המטוס:

הורכב בארץ ע”י יעקב רייש ז”ל מתכניות שהובאו מצרפת והיה המטוס הראשון בארץ שנבנה בבניה עצמית . ההרכבה בוצעה בבית המלאכה לשיפוץ דאונים של קלוב התעופה באבו כביר, ונעשתה בהשגחת המהנדס עמוס ירדני שהוסמך לכך ע”י רשות התעופה האזרחית. המטוס היה מצוייד במנוע פולקסוואגן בנפח 1600 סמ”ק שפיתח 50 כ”ס. ההרכבה הסופית נעשתה במוסך הדאונים של הקלוב בשדה סירקין. המטוס קיבל את אות הקריאה 4X-AZA כשנרשם במח’ התעופה האזרחית ב-14 בספטמבר 64. תעודת כושר אוירי מוגבלת הוצאה בתאריך 13.1.65 ואת טיסת הבכורה ערך זאב תבור ב-15 בינואר. לאחר מכן הוצאה תעודת כושר אוירי מלאה.

כשהצטרף רייש כטייס לחברת ארקיע בשנת 1972,מכר את המטוס למארק שובין. לאחר ששובין הסתבך בעסקיו ועזב את הארץ, המטוס יצא משימוש ונזנח בש”ת הרצליה.אות הקריאה בוטל בתאריך 14.9.74

נטוש בשדה הרצליה (באדיבות שחם אלוני)

מספרת סנונית, אלמנתו של יעקב רייש:

“תוכניות המטוס נקנו בצרפת. מרכיבי המטוס היו עץ תעופתי, דיקט תעופתי, וציפוי בד מיוחד למטרה זו.

הבד נתפר ועבר ציפוי מיוחד של דבקים מאציטון ולק מיוחד! כל העבודות מבניית הפרופילים של הכנף, הגוף, ותפירת הבד וציפוי הכנף נעשו בידי יעקב רייש תחת פיקוחו של עמוס ירדני אשר קיבל אישור והיה ממונה על הבניה מטעם מנהל התעופה.

מבחן הטיסה נערך ע״י טייס הניסוי של התעשיה האוירית וחברו של יעקב, זאביק תבור ז״ל.

עוד טסו על המטוס שלמה ברכה שליווה את את בניית המטוס בהיותו חברו של רייש, והיה טייס ומדריך בקלוב התעופה. הוא גם צילם את המטוס במצב טיסה.

לאחר שהמטוס קיבל את כל האישורים והרשיונות, הוא צולם לסרטי יומני גבע כרמל, ויעקב התראיין לעיתוני היום מעריב וידיעות, וכן בגלי צה”ל.

בפינת מצבתו של יעקב ז״ל חרטו בניו את סימן הרישום. 4X AZA.”

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
רייש סנונית.
רייש סנונית.
2 years ago

הג׳ודל לא היה אולטרה לייט. והוא נבנה
ולא הורכב!!!
תוכניות המטוס נקנו אומנם בצרפת.
מרכיבי המטוס היו עץ תעופתי, דיקט תעופתי, והציפוי בד מיוחד למטרה זו.
הבד נתפר ועבר ציפוי מיוחד של דבקים מאציטון ולק מיוחד! כל העבודות מבניית הפרופילים של הכנף, הגוף, ותפירת הבד וציפוי הכנף נעשו בידי יעקב רייש תחת פיקוחו של עמוס ירדני אשר קיבל אישור
והיה ממונה מטעם מנהל התעופה.
מבחן הטיסה נערך ע״י טייס הניסוי של התעשיה האוירית וחברו של יעקב,
זאביק תבור ז״ל.
עוד טסו על המטוס שלמה ברכה שליווה את את בניית המטוס בהיותו חברו של רייש, וטייס ומדריך בקלוב התעופה.
הוא גם צילם את המטוס במצב טיסה.
לאחר שהמטוס קיבל את כל האישורים והרי שחונות, הוא צולם לסרטי יומני גבע
כרמל, ויעקב התראיין לעיתוני היום מעריב וידיעות, וכן גלי צהל.
על מצבתו של יעקב ז״ל בפינה חרטו בניו
את מספרו. 4x AzA.
אני אלמנתו של יעקב, ליוויתי אותו בזמן
בניית המטוס, וברשותי צילומים של מהלך הבנייה, וצילומים של חלק מהטיסות.

דוד מרנין
דוד מרנין
2 years ago

חבל שהפך לגרוטאה
היה צריך להגיע למוזאון, בתור ה homebuilt הראשון לציון

2
0
Would love your thoughts, please comment.x