ווטור 33 “האח הגדול”

פרטי המטוס:

דגם:  ווטור B-R

יצרן: סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן: 95

מספר ח”א הצרפתי: 624


ציור: עמוס דור

תולדות המטוס

מטוס מס’ 33 הובא לרמת-דוד בטיסה מ-Istres יחד עם מטוס מס’ 35 על-ידי רס”ן יחזקאל סומך (טייס) וסרן שמואל כסלו (נווט) ב-23 בדצמבר 1958. בזמן הטיסה הצליחו המטוסים לחמוק בקלות ממטוסי F-86 יווניים שניסו ליירטם, הודות לביצועים הטובים של המטוס בגובה רב. המטוס צורף לטייסת 110 וכונה “האח הגדול”. המטוס היה אמור להגיע מצרפת עם מערכות צילום, אבל בגלל עיכובים שונים רק במהלך שנת 1959 הורכבו עליו מצלמות “תרמיל” (מצלמות צייס RMK 15/23).

לכשירות מבצעית מלאה כמטוס צילום הגיעו ארבעת מטוסי הווטור מדגם זה רק בסוף פברואר 1960, אחרי מבצע “רותם”. יחד עם זאת, מטוס 33 ביצע את שתי גיחות הסיור המכריעות של המבצע, אשר סיפקו את ההוכחה המכרעת לפריסת כוחות צבא מצריים גדולים בסיני. ב-23 בפבואר 1960 הטיסו את המטוס סרן יוסי שריג (טייס) וסרן אייל אחיקר (נווט) לגיחה הראשונה מעל תעלת סואץ. הגיחה התבצעה בגובה 42,000 רגל וכבר בתחילתה הוזנקו מטוסי מיג 17 ליירט את מטוס הצילום ואת הווטור החד-מושבי שליווה אותו. ביצועיו העדיפים של הווטור בגובה רב סייעו להם לחמוק והם חזרו בשלום בתום המשימה. מפענוח סרטי הצילום התברר כי דיוויזיית שריון מצרית שלמה “נעלמה” ממחנות הקבע שלה בגדה המערבית של התעלה. בנוסף הביאה הגיחה תצלומים ראשוניים של שדות תעופה מצריים לאורך התעלה. בנקודה זו היתה חשיבות עליונה להשיג מידע על פריסת הדיביזיה המצרית ולמחרת המריא המטוס לגיחה נוספת בציר אבו-עגילה – אל-עריש. הדיביזייה “הנעדרת” נמצאה פרוסה לאורך הגבול עם ישראל. תוצאות שתי הגיחות הביאו את ממשלת ישראל להכריז על גיוס כללי לקראת מלחמה.

במלחמת ששת הימים השתתף המטוס בתקיפות מבצע “מוקד” של היום הראשון למלחמה ,והוביל את מבנה “ויסלה” לתקיפת בסיס ח”א המצרי בני סואף (צוות מגן-רז), הוביל בין היתר את מבנה מבנה “בניאס” לתקיפת בסיס ח”א המצרי לוקסור (צוות רפאלי-בן שוע),את מבנה “חידקל” ביום השני למלחמה לתקיפה בגדה המערבית (צוות סער-לוס),את מבנה “ירדן” (צוות צור-רז),את מבנה “אשד” לסיו”ק בגזרת עזה (צוות נחמן-רז),את מבנה “ירדן” לתקיפה באיזור גשר בנות יעקב (צוות צור-רז),את מבנה “אשד” לתקיפה באיזור ואדי קורייה (צוות נחמן-רז),את מבנה “חידקל” לתקיפה באיזור ביר תמדה (צוות סער-לוס),את מבנה “ירדן” לתקיפה בגדה המערבית (צוות צור-בן שוע) ,ביצע הנרה בסיני( צוות זוהר-לוס), והוביל את מבנה “חידקל” לתקיפה בגולן (צוות סער-בן שוע).

במהלך מלחמת ההתשה המשיך המטוס לבצע גיחות סיור חשובות. בין השאר, צילם המטוס את תחנת המכ”ם P-12 המצרית באיזור ראס ר’נאב שלושה ימים לפני מבצע “תרנגול”, בו נחטף המכ”ם על-ידי כוח פשיטה ישראלי ב-26 בדצמבר 1969.

לאחר הוצאתו מהשירות בתחילת 1972 ובספריו רשומות  260:00 שעות טיסה מאז השיפוץ ניצב המטוס במשך שנים על גגו של בונקר בטייסת “אבירי הצפון”. בדצמבר 83 הוא הועבר לבסוף למוזיאון חיל-האוויר בתמורה למטוס מספר 26 שהוצב בבסיס רמת דוד.

ווטור 33 בכניסה לטייסת אבירי הצפון לאחר יציאתו משירותבמוזיאון חיל האויר, 1990 (Photo:ReRun57)

במוזיאון ח”א, כיום

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x