ווטור 67 “ציקלון”

ווטור 67 היה במקור מטוס קרב לילה,הופעל בחיל האויר הישראלי ב-2 טייסות כמטוס קרב לילה וכמפציץ למשך 13 שנים בלבד בהן השתתף במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה.

ההיסטוריה של מטוס סוד אויאסיון ווטור דגם N שהופעל בחיל האויר הישראלי בטייסות 119 ו-110

פרטי המטוס:

דגם יצרן: S.O.4050

דגם: ווטור IIN

יצרן: סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן: 60

מס’ ח”א הצרפתי: 329

טיסת בכורה: 20 בינואר 58

לאחר מלחמת ששת הימים.הדמיית מחשב

תולדות המטוס:

המטוס עזב את מפעל היצרן לחיל האויר הצרפתי  ב-17 באפריל 1958. טיסת ניסוי שארכה שעה ו-55 דקות בוצעה ע”י שמעון אש והנווט יצחק ארז ב-19 ביוני 1958. למחרת, המטוס המריא מבסיס טורס  עם שלושה מטוסים אחרים  כשהוא מוטס ע”י יחזקאל סומך והנווט  ארז, ונחת נחיתת ביניים בטבסה שבאלג’יריה לאחר שעה ו-55 דקות, ושם עבר סומך למטוס אחר ואש הטיס את המטוס לבסיס ביזרטה שם תודלק מחדש וטס ארצה, טיסה שנמשכה שעתיים ו-40 דקות.

המטוס נחת בבסיס תל נוף בתאריך 21 ביוני 1958  והוצב בטייסת 119 כשהוא נושא את מספר הזנב 67. הופעל בטייסת כמטוס לקרב לילה. יום אחד לאחר ההמראה, הטייס ראה ענן דלק יוצא מכנף שמאל וירידה מהירה מידי במד כמות הדלק. הוא חזר לנחיתה ובבדיקה התגלתה נזילת דלק דרך פתח האיוורור שבשפת ההתקפה, בין המנוע לגוף.

הטייסת נסגרה באוגוסט 1963 לקראת קליטת מטוסי השחק והמטוס, יחד עם מטוסי ה-N האחרים, הועבר לטייסת 110.

להלן הגיחות שביצע המטוס במלחמת ששת הימים:

ב-5 ביוני, בגל הראשון של מבצע “מוקד”,הוביל בו מפקד טייסת 110 לוי צור עם הנווט אורי טלמור רביעיה לתקיפת בסיס ח”א המצרי בני סואף.

בגל השלישי של המבצע, באותו יום, הטיס אותו אורי מרגלית במסגרת רביעיה שתקפה את בסיס ח”א הסורי דמייר.

בגל הרביעי הובילו איתו רן ונווטו רז רביעיה לתקיפת בסיס ח”א המצרי קהיר מערב+ סוללות טילים.

בלילה שבין 5-6 ביוני הטיס אותו אדם צבעוני במסגרת שלישיה לתקיפת תותחי הלונג טום הירדניים שהיו מוצבים בקלקיליה והפגיזו את גוש דן. צבעוני ביצע את היעף הראשון והטיל נורים שהאירו את האיזור לשני האחרים.

ב-6 ביוני הובילו בו סימי סער ומלצר רביעיה לתקיפת בסיס ח”א העירקי H-3. מאוחר יותר הטיס אותו רפאלי במסגרת רביעיה שתקפה שיריון בדרדרה.

בבוקרו של ה-7 ביוני הטיס אותו רפאלי במסגרת זוג שתקף שריון סורי ברמת הגולן. המטוס נפגע קשות בגחון מאש נ”מ והטייס נחת נחיתת גחון ברמת דוד. המטוס קורקע לתיקונים.

לאחר המלחמה הוטס עם מארז ל”א  מסוג “יבלת” . ב-5 במאי 1970, בעת טיסה במבנה ב-40,000 רגל החל סל”ד מנוע ימין לרדת מכח מלא, ולחץ השמן ירד ל-1.5 באר. הטייס הוריד סל”ד לסרק וחזר לנחיתה. לאחר זמן מה הסל”ד החל להשתולל. הטייס כיבה את מנוע ונחת על מנוע אחד

צולם בתעשיה האוירית לקראת טיסה לאחר שיפוץ (מקור: פייסבוק)

המטוס יצא משירות באפריל  1971 עם סגירת מערך הווטור בחיל האויר והועבר לבסיס רפידים ושם שימש כמטוס דמה. עם פינוי הבסיס בשנת 1980-פוצץ.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
נסים מימון
נסים מימון
2 years ago

התגייסתי באוגוסט 1958הייתי שותף באחזקת סדרת מטוסי הווטור במוסך בבח”א 8 תל נוף, עבור טייסת 119,קליטת המטוסים לא הייתה קלה, ספרות בצרפתית ורוב צוות המכונאים היה צעיר וחסר ידע וניסיון, זכורני שאת המוסך ניהלו שני רבי סמל בשם פנסקי והרי, לימים פגשתי אותם בעניני עבודה במשרד הביטחון.
מאז בחיי פגשתי ותחזקתי עשרות סוגי מטוסים אך המטוס שעושה לי את זה הוא מטוס הווטור !

1
0
Would love your thoughts, please comment.x