פרטי המטוס:
דגם: SNJ-3
יצרן: נורת’ אמריקן,מפעל אינגלווד, קליפורניה, ארה”ב
דגם יצרן: NA-78
מספר יצרן: 78-6169
מספר סידורי בחיל הים האמריקאי: Bu.No.06932
תולדות המטוס:
מטוס זה היה מיועד ליצור עבור הזרוע האוירית של צבא ארה”ב כדגם AT-6A-NT וגם יועד לו מספר זנב 41-15861, אולם יעודו שונה והוא הושלם כדגם SNJ-3 עבור חיל הים האמריקאי. הופעל במלחמת העולם השניה כמטוס אימון מתקדם באחד מבתי הספר לטיסה של חיל הים האמריקאי שהכשירו טייסים לנושאות המטוסים של הצי. עם סיום המלחמה הוכרז כעודפים ובשנת 1946 נמכר לחברת New Jersey Tow Banner & Cargo Co. מניו ג’רסי. המטוס נרשם על שמה תחת סימן הרישוםNC58412 והופעל לגרירת כרזות ולטיסות מטען.
נרכש מבעליו ע”י שליחי הרכש של מדינת ישראל. הגיע ארצה באניה כשהוא מפורק, וחלקיו ארוזים בארגזים שעליהם נכתב “מכונות חקלאיות” כדי לעקוף את האמברגו האמריקאי. הורכב, הורץ והוצב בגף 35 שפעל מבסיס עקרון.
ב-11 בנובמבר 1949 נפגע מעגלת שמן שנגררה ע”י מיכלית תידלוק (“באוזר”), השתחררה ופגעה בהגה הגובה.עם שינוי שיטת סימון המטוסים בחיל האויר הוחלף מספרו ל-1110.
לאחר המלחמה, נשלח עם עוד 9 מטוסים לשיפוץ בחברת פוקר בהולנד. לצורך טיסות הניסוי שלאחר השיפוץ סומן בפוקר בקוד 1X-6. הוחזר ארצה באניה “גפן” שהגיעה לנמל חיפה ב-22 בינואר 1953 והוצב בביה”ס לטיסה בכפר סירקין לאימון מתקדם של פרחי טיס.
יצא משירות והועבר לביה”ס הטכני של חיל האויר בחיפה להדרכת חניכי מגמת מכונאות מטוסים. לאחר שנסגר מערך ההרוורד בחיל האויר עם כניסת מטוסי הפוגה מגיסטר לשימוש בביה”ס לטיסה, הועבר לתצוגת במוזיאון המטוסים בביה”ס.