שחק 52

פרטי המטוס:

דגם: מיראז’ IIICJ

יצרן: דאסו,צרפת

מספר יצרן: CJ-29

שחק 52 בטייסת 101

תולדות המטוס:

הגיע ארצה באוקטובר 1962 והוצב בטייסת 117 ברמת דוד.

בתאריך 8 ביוני 67 המריא איתו רס”ן עזרא דותן ז”ל יחד עם שחק נוסף לחיפוש אחרי צוותו של ווטור 65 שהופל באותו יום מעל בסיס ח”א העירקי H-3. בדרך חזרה נפגע המטוס בזנבו מטיל “אטול” ששיגר מטוס מיג 21 עירקי. דותן הצליח להטיס את המטוס הפגוע ולהנחיתו נחיתת חירום במנחת מגידו.

מפקד טייסת תחזוקה ברמת דוד רס”ן נוריק הראל הצטרף למפקד הבסיס אל”מ יחזקאל סומך שטס למגידו במטוס הפייפר הכנפי.מטה חיל האויר הורה לפרק את המטוס ולהעבירו לבסיס לתיקון, אך הראל החליט לתקן את המטוס במקום. למקום הוזעקו צוותי מכונאים ומבנאים על ציודם,המנוע הפגוע נשלף בעזרת טרקטור לאחר שהמטוס עוגן לקרקע,בוצעו תיקוני מבנה זמניים, הורכב מנוע חדש, המטוס הורץ, הותאם לו זנבון חדש ותוך פחות מ-24 שעות המריא איתו דותן חזרה לרמת דוד. עם סיום המלחמה הועבר המטוס לתיקונים בדרג אחזקה ד’.

באחד מקרבות האויר של מלחמת ההתשה,הסתבך טייסו בקרב במהירויות נמוכות עם מטוס מיג 17, נפגע בהגה הכיוון  מצרור פגזי תותח שירה טייס המיג אך חזר לנחיתה בבסיסו ותוקן.

במלחמת יום הכיפורים נפגע המטוס בתאונת המראה ברמת דוד ביום השני למלחמת יום הכיפורים, תוקן וחזר לפעילות מבצעית.

עם סגירת טייסת 117 לקראת קליטת מטוסי הנץ, הועבר המטוס בשנת 1979 לטייסת 253 בבסיס איתם, ומשם לטייסת 254 שהוקמה בבסיס איתם, ולפני  שהבסיס פונה ונהרס  לקראת העברת השטח למצרים, הועברו מטוסי השחק של הטייסת לבסיס חצור שם שימשה כטייסת מילואים בפיקוד סא”ל גיורא אבן (אפשטיין).

המטוס סיים את שירותו כשנסגר מערך השחק בחיל האויר.  בשנת 1982 נמכרו מטוסי השחק לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שכונתה “עששית”. המטוס, שצבר עד אז 2,073 שעות טיסה  הועבר לתעשיה האוירית לביצוע שיפוץ וצביעה. לאחר טיסות הניסוי נצבע, (כולל מס’ זנב FAP-4812 של ח”א הפרואני, כדי להסוות את יעדו)  שומר והועבר בדרך הים לארגנטינה.

העבר בתובלה יבשתית לשדה התעופה ע”י חורחה ניוברי , ושם, בתוך האנגר שהיה שייך לחברת התעופה “אוסטרל” הטכנאים הסירו  את ציפוי המגן, השלימו את הרכבה, מילאו שמנים ונוזלים אחרים, ביצעו קיפולים לכני הנסע והריצו את המנוע .כשהמטוס הוכרז כשמיש, הוטס לבסיס האחזקה מס’ IV בריו קווארטו  כדי לבצע ביקורת לפני הכנסתו לשירות.

המטוס נכנס לשירות חיל האויר הארגנטינאי בטייסת 55 של הבריגדה האוירית העשירית בבסיס ריו גלגוס ב-16 באוקטובר 84, ואבד בתאונה ב-29 באפריל 1985 כשטייסו, מאיור אלברטו קאג’יהרה נטש אותו 15 מייל דרומית לבסיס לאחר שכני הנחיתה ירדו בצורה א-סימטרית.המטוס צבר עד התאונה 2256:15 שעות טיסה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה