הפלת מיג 21 סורי, 13.9.1973

בשעות הצהרים של יום ה’, 13.9.73 , נערך מבצע “דון ז’ואן” ובו נכנסו לשטח סוריה שתי רביעיות של מטוסי קורנס , מהם מטוסי צילום , אחת מטייסת 69והשניה מטייסת 119, כדי לצלם שדות תעופה ואת עיר הנמל לטאקייה. חיל האויר שלח צפונה רביעית מטוסי קורנס של טייסת 107, שאותה הוביל מפקד הטייסת יפתח ספקטור עם נווטו מיכה אורן, וזו פיטרלה במחצית הדרך לגבול ישראל-לבנון, רביעית מטוסי שחק מטייסת 117 שאותה הוביל מפקד הטייסת סא”ל יהודה קורן פיטרלה מעל לים, מול קו החוף באיזור שבו עמדו מטוסי הצילום לצאת אל הים, ובגובה נמוך, מתחת לכיסוי המכ”מ הסורי. רביעיה נוספת מטייסת 101 שאותה הוביל ישראל בהרב ביצעה פיטרול מעל לים, מול ראש הנקרה.

מטוסי המיג 21 הסוריים הוזנקו, כצפוי, ליירט את הקורנסים היוצאים. המבנה של טייסת 117 והמבנה של טייסת 107 הופנו ע”י הבקרה למפגש, ובעקבותיהם הרביעיה של טייסת 101.

בראיון לביטאון חיל האויר מספר אברהם שלמון שהטיס את שחק 59:

“הבחנתי במיג שיושב על מיראז’ שלנו במצב מסוכן”, מספר סא”ל (מיל’) אברהם שלמון. “מיד הסתדרתי מאחוריו, ואחרי ‘תן לו לחלוף’ יפה של המיראז’ השני, המיג חלף על פניו קדימה ואני אחריו. המיג ניסה לנתק מגע בשבירות חזקות, ירד לגובה נמוך במהירות גבוהה, כשאני אחריו בטווח טוב לתותחים, אבל לא היתה אפשרות לשים כוונת בגלל המהירות הגבוהה והשבירות החזקות שמאלה וימינה. ניסיתי מספר צרורות, לשמאל ולימין, אך ללא תוצאות. היינו כבר מעל היבשה בכיוון ההרים, ובשבירות של 6-5 ג’י קשה להפיל את המיג בתותח. פתחתי פער כדי לשגר טיל. כשהמיג שבר ימינה, חיכיתי לגלגול שמאלה, וסידרתי כוונת למקום. המיג התחיל לגלגל שמאלה, לחיצה, והטיל בדרך. המרחק היה קצר והפגיעה מיידית. המיג נעצר במקום והרים אף תלול מאוד למעלה. חלפתי לידו קרוב מאוד וראיתי שתא הטייס ריק. המטוס התהפך ונכנס לאדמה”.


לקריאה נוספת:

קרב-רב מעל לים מול טרטוס-ישראל בהרב
הפלת 4 מיגים סוריים-אבינעם מיסניקוב
שתי הפלות של טייסת אבירי הזנב הכתום-אבינעם מיסניקוב

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x