הפלת טיל קלט , 6.10.1973

בשעות אחר הצהריים של ה-6 באוקטובר 1973,יום פתיחת מלחמת יום הכיפורים,שיגר מפציץ מצרי מוסב מדגם טופולב TU-16KSR-2 שטס מעל לים, טיל שיוט מסוג “קלט” לכיוון תל אביב.הטיל הונחה בעזרת מכ”מ החיפוש והארת המטרות מסוג Roobin -1K שהיה מותקן במטוס.

ה-“AS-5 קלט” הינו כינוי נאטו לטיל השיוט הסובייטי KSR-2 Raduga שתוכנן בשנת 1958 בהתבסס על תכנון מטוס הקרב מיג 17,במטרה לאפשר למפציצים רוסיים מסוגו של הטופולב 16 לשאת שני טילים קטנים יותר,במקום טיל אויר קרקע אחד גדול.

לטיל שלושה דגמים עיקריים:AS-5A בעל רש”ק גרעיני,AS-5B בעל רש”ק רגיל, מונחה מכ”מ אקטיבי, ו-AS-5C בעל רש”ק רגיל/רסיסים, ומיועד לפגוע במטרות קורנות. משקלו של הטיל כ-3 טון,מהירותו 1500 קמ”ש,וטווח הטיסה שלו כ-320 ק”מ.הטיל נישא במפציץ ה-TU-16KSR-2 על פיילון מסוג BD-352.

כשהתגלה הטיל על מסכי המכ”מ,צפירת אזעקה הושמעה ברחבי המדינה,וזוג מטוסי שחק של טייסת 101 שהיה בכוננות בחצור הוזנק ליירטו.

סיפר לביטאון חיל האויר איתן כרמי ז”ל ,טייס מטוס השחק מס’ 59 שהפיל את הטיל:

 “הסתכלנו למעלה וגילינו נקודה זוהרת בשמים,גבוה ורחוק מול ת”א, והתחלנו לטפס.האמת היא,שחשבנו כי זהו מיג 21 שבא לצלם והוא גבוה מאוד.אפילו חתכנו אותו לכיוון דרום,כי חשבנו שישבור חזרה.כשראיתי שהוא לא פונה דרומה,פניתי חזרה ישר אליו,תוך כדי נסיקה קלה וסגירת הטווח.בשלב זה החלה להצטייר דמות מטוס עם נקודת אש מאחור.כשטסתי מעליו ראיתי שזה מטוס ללא טייס.כאן כבה המנוע  הרקטי של הטיל והחל לצאת שובל לבן מאחורי המנוע,כנראה אדי דלק.סגרתי את הטווח מאחור,התקרבתי ופגעתי בו מטווח 400 מטר. הוא נפגע מיד,וחתיכות נראו עפות משורש  כנף ימין.למזלי לא התפוצץ  לידי.הוא הוריד את האף מטה,הסתחרר ופגע במים בנפץ עז.נד מים אדיר עלה למעלה.המשכנו לפטרל באיזור ולבסוף שבנו לנחיתה.”

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה