פרטי המטוס:
דגם: מיראז’ IIICJ
יצרן: דאסו, צרפת
מספר יצרן:
תולדות המטוס:
מטוס זה הגיע ארצה בשנת 1962. והוצב בטייסת 101 בחצור. לאחר כחצי שנה בה הוכחו יתרונות מטוס השחק בטיסה לטווחים ארוכים, הגיעו לטייסת 101 מהנדסים ממצ”ד/4 ובידם הוראת ניסוי להרכבת מצלמה בחרטום השחק במקום בו נמצא המכ”מ. האחראי על הפרויקט היה סרן כפלאוי, ומטוס 34 נבחר לשמש בניסויים, ובוצעו בו התקנות חיוט, ומכשירי רישום.
עודד מרום מונה לשמש הטייס הקבוע לניסויים. חרטום תרמיל אחד רוקן מהמכ”מ והותקן בו חלון פרספקס. החרטום נשאר בצבע שחור כדי לא להסגיר את המתקן הסודי.
ב-7 במרץ 1963 המריא מרום בפעם הראשונה כשבמטוס מורכב אף הניסוי ובו משקולת במשקל המצלמה. בחודשי אפריל-מאי 1963 ביצע מרום 13 טיסות ניסוי באף ובו מצלמה אנכית מסוג צייס RMK-4 בעלת אורך מוקד של 6 אינטש, במהירויות שונות ובעומסי ג’י שונים. צולמו אזורים שונים בתחומי המדינה, בהם שדות, שטח עירוני, שטחי מדבר וכו’, בשעות שונות של היום. כל הטיסות בוצעו במטוס שחק 34.
בגמר הניסוי הוחלט שהחרטום מבצעי.
ב-27 במאי 1963 יצא עודד מרום במטוס 34 ובו חרטום הצילום למשימת צילום מבצעית ראשונה בעולם במטוס שחק (פ.מ. ח/92) לצילום שדה התעופה ביר-גפגפה שבמערב סיני. את מרום במטוס המצלם ליווה שחק מוטס בידי מפקד הטייסת ג’ו אלון.
יעף הצילום בוצע בגובה בינוני, הצילומים פותחו וחשפו מטוסי מיג-21. החרטום הוכרז כמבצעי ולאחר זמן מה הועבר לטייסת 119 והורכב על שחק 53.
המטוס גם שימש כאב טיפוס מס’ 2 לשינוי מערכת קרור משופרת למכ”מ הסירנו. הורכבה עליו המערכת שפורקה משחק 09 שהיה אב הטיפוס הראשון.
במאי 1967 הנחית אותו טייסו נחיתת חירום כשכן הנסע הקדמי לא ירד ברגיל ובחירום.
שחק 34 המשיך לטוס בטייסת 101, וטייסיו צברו 5 הפלות של מטוסי אוייב. המטוס אבד בתאונה בתאריך 4 בנובמבר 1971 כשטייסו אבי לניר ז”ל התנגש בעת אימון קרב אויר בודדים בשחק 41. לניר נטש בשלום.
הפלות ידועות:
בתאריך 29 בנובמבר 1966 הפיל מיכאל הבר שני מטוסי מיג 19 מצריים,האחד בטיל יהלום והשני בתותחים.
בתאריך 7 ביוני 1967 הפיל יוחאי ריכטר מטוס מיג 19 מצרי בתותחים
בתאריך 27 ביולי 1970 הפיל יפתח ספקטור 2 מטוסי מיג 17 מצריים. האחד בטיל דקר והשני בתותחים.
לדעתי חלון הצילום היה מזכוכית ולא מפרספקס. חלון צילום צריך תכונות אופטיות מעולות שאין לפרספקס.