תאונת שחק 53

פרטי המטוס:

דגם: מיראז’ IIICJ

יצרן: דאסו,צרפת

פרטי האירוע:

מטוס שחק מס’ 53 הוסב בטייסת 101 לנשיאת חרטום צילום מסוג “תרמיל”. זמן קצר לאחר טיסת המבחן השניה שביצע למטוס רן פקר בתאריך 11 בנובמבר 1963, הוא המריא איתו לגיחת הצילום המבצעית הראשונה. עימו המריא סמ”ט ב’ של הטייסת עמוס עמיר, שתפקידו היה לשמור על זנבו של פקר בעוד זה עסוק בניווט אל המטרות, בזיהויין ובצילומן.

הם המריאו לכיוון מערב בעזרת המבער האחורי ולאחר מכן פנו דרומה הם חצו את הגבול המצרי בגובה נמוך מזרחית לרפיח, ופקר צילם קטעים מהכביש לאורך צפון סיני, בין אל עריש ופורט סעיד. הם המשיכו וחדרו לחלק הצפוני של דלתא של הנילוס, ופקר צילם כמה נקודות בין פורט סעיד והעיר דמייט.

בדרך חזרה חצו זוג השחקים את קו החוף צפונית לעזה בגובה נמוך. כשתי דקות לפני הנחיתה עבר פקר בקשר לערוץ מגדל הפיקוח בחצור, שהפנה אותו לנחיתה על המסלול בכיוון דרום מערב. בדיוק כשפקר התכונן למשוך ישר לצלע עם הרוח ולפנות אל המסלול, נדם מנוע המטוס.

פקר הרים את האף מעלה בעדינות, והחל לצבור גובה. הוא הודיע בקשר על קאט מנוע וביצע פעולות להתנעה בחירום אך המנוע לא הניע. בגובה 1000 רגל החליט לנטוש כשעמיר מלווה אותו מצד ימין. לפתע התחוור לו שהמטוס עלול ליפול על מושב בני ראם הסמוך.המטוס הגיע למהירות 190 קשר, ופקר הביא אותו למצב נחיתה בכיוון המסלול.

הגובה הלך וירד אל מתחת הגובה הבטוח לנטישה. פקר השהה את הנטישה עד שהמטוס עבר את המושב בגובה 500 רגל, ואז משך בידית הנטישה שמעל לראשו. תהליך הנטישה התבצע כשורה ופקר נחת בשדה חרוש . הוא הפעיל את משדר ה”רינה”, ורץ לעבר מקום נפילתו המשוער של המטוס.

מסתבר שמטוס השחק לא נפל והתרסק, אלא המשיך וגלש ונחת בשדה שליד שורת הבתים הצפונית של המושב. פקר עלה לתא וכיבה את כל המפסקים, ולאחר דקות מעטות הגיע מתל נוף מסוק S-58 של טייסת החרב המתהפכת שאותו הטיס אמיתי חסון, נחת בשדה, אסף את פקר וציודו והחזיר אותו לטייסת.

המטוס מוטל בשדה ליד מושב בני ראם

המטוס חולץ והובל למוסך שחק בטייסת התחזוקה בחצור. המנוע פורק ממנו והורץ במתקן הרצת המנועים של גף המנועים, בנוכחות אנשי התעשיה האוירית וחוקרי ענף הנעה בחיל האויר ושם אותר הגורם לתקלה: אטמי מזרקי הדלק יוצרו ע”י היצרן מחומר לא נכון, נפרצו באויר, והדלק נזל החוצה ולא הגיע למנוע ולכן המנוע נדם.

המידע הועבר לידי הצרפתים ומסתבר שהוא עזר להם לפתור את תעלומת התרסקות 16 מטוסי מיראז’ של ח”א הצרפתי, כולם כתוצאה מקאט מנוע.

המטוס שוקם לאחר מלחמת ששת הימים בתעשיה האוירית.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x