פרטי המטוס:
דגם: F-4E-39-MC פאנטום II
יצרן: מקדוננל דגלס, ארה”ב
מספר יצרן: 3891
מס’ חא”א: 68-0434
תיאור האירוע
לאחר ההמראה מחצור לטיסת מבחן, ביום 20 ביולי 1975, כשהיה קורנס 126 של טייסת 201 בגובה 40,000 רגל (מעל 12,000 מטר) ותוך פנייה קלה, נדלקו בלוח המכשירים נורת אזהרה ראשית (Master Caution) ונורת אזהרה CHK HYD, ומד לחץ מערכת הידראולית שרת הראה PSI 2,750 במקום PSI 3,000 שהוא הלחץ הנורמלי במערכת.
הטייס תכנן לנחות נחיתת אונס בבסיס אל עריש וביקש מהנווט להקריא לו את הבד”ח (נוהל בדיקות חירום). בינתיים לחץ המערכת נפל ל-0. הטייס בדק פעמיים את תפקוד המערכות ההידראוליות המפעילות את ההגאים ומצא שהלחץ בהן היה 1,500 PSI ועלה ל-2,500.אך תפעול ההגאים היה קשה והיתה להם תגובה קשה ומאוחרת.
תוך כדי כך דיווח הטייס על התקלות למבצעים של הטייסת והודיע שאינו מוכן לבצע נחיתה כשהמטוס במצב זה .המטיס התורן במבצעים ביקש ממנו להמתין ואף העביר לו הוראות לנחיתה אך הצוות נטש את המטוס בשלום והמטוס פגע בקרקע בטיסה ישרה והתרסק.
סיפר אריאל קולפיק בקבוצת “אנחנו צוותי הקרקע” בפייסבוק:
התקלה הייתה, נפילת לחץ הידראולי במערכת השרותים. ממ”סניקים, אני משוכנע שעדיין זוכרים, שלמטוס הפאנטום היו שלוש מערכות כח הידראוליות, מערכת כח מס’ 1 (PC-1), מערכת כח מס’ 2 (PC-2) ומערכת שרת. בשתי מערכות הכח היה פשוט לבדוק את מדיד כמות השמן במיכל, את מדיד השמן במיכל מערכת השרותים היה קצת יותר קשה לבדוק בגלל מיקומו הבעייתי בגחון המטוס (בדלת 22). כל מטוס שהיה יוצא לטיסה, לפני טיסה הייתי בודק את אותו מיכל שמן בעייתי של מערכת השרותים, גם על מטוס זה שננטש אני הייתי האחרון שראה את מד כמות השמן במיכל. ואז מתחילים את העניין עם ועדת חקירה. מי שלא היה בוועדת חקירה לא מבין את “אי הנעימות” שבדבר ומדוע אירוע זה צרוב בקירבי עד היום. למזלנו הטייס והנווט היו “צוות לעניין” ואמרו את האמת!! הנווט בטעות קפץ על אחד הדפים בבד”ח, שבו היה כתוב על משאבת החרום של הגה הגובה שהייתה מותקנת במטוס זה, למרות היותו מטוס מבלוק נמוך. |