תאונת סופה 107

לאחר אישור הצנזורה

פרטי המטוס:

דגם: F-16D-52-LM (F-16I)

יצרן: לוקהיד מרטין-ארה”ב

מספר יצרן: YD-51

מס’ חא”א: 99-9400

הדמיית מחשב

פרטי האירוע:

בתאריך 7 ביולי 2013 היה מבנה של ארבעה מטוסי סופה מטייסת 107 באימון מעל לים התיכון כ-50 ק”מ מול חופי עזה.

במהלך האימון כבה מנוע מטוס 107. הטייס דיווח על התקלה,ביצע נסיונות התנעה לפי התרגולת אך ללא הצלחה, וכשהגיע המטוס לגובה המינימלי לנטישה הכריז הטייס על הנטישה והקריא את נקודת הציון המדוייקת. אנשי הצוות נטשו בהצלחה ולאחר כשעה נימשו מהמים ע”י מסוק יסעור והוטסו לביה”ח תל השומר לבדיקה רפואית.

בעיקבות התאונה קורקע לפי הוראת מפקד חיל האויר כל מערך מטוסי הסופה והרעם עד שיתבררו ממצאי ועדת החקירה שמינה לבדיקת האירוע. לפיכך חיל האויר עמד על משיית המנוע מדגם F100-PW-229 מהים כדי לחקור ולמצוא מה גרם לכבייתו.

לאחר נסיונות שנמשכו כשבוע נמשה המנוע והובל לחקירה שהתקיימה בהשתתפות מומחים של יצרנית המנוע חברת פראט אנד וויטני, קצינים ממערך ההנעה בחיל האויר, וכן מומחי מטלורגיה וחקירת תאונות. כן השתתף בחקירה צוות המטוס.

לאחר פירוק המנוע העלו ממצאים ראשוניים שלהבי ההכוונה בכניסה למדחס (RCVV) נסגרו כתוצאה מתקלה כל שהיא במערכת הבקרה של המנוע. כתוצאה מכך המנוע נכנס ל “סטגנציה” וכבה.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x