פרטי המטוס:
דגם: מוסקיטו FB.MK.VI
יצרן: דה הוילנד,בריטניה
מס’ ח”א המלכותי: RF876
תיאור האירוע:
ב-9 לאוגוסט 1954 המריא מטוס מוסקיטו של טייסת 109 למטווח. באחת המשיכות מהצלילות עבר המטוס, ככל הנראה, מגבלת ג’י והתפרק באויר. הטייס אמנון בלוך הוטח החוצה, תוך שהוא מקבל מכה בראשו ומאבד הכרה. מכה זו גם קרעה את עטיפת מצנחו והוא צנח בשלום. הנווט יהושע טמפלמן נשאר במטוס, כאשר מצנחו (כמו לשאר הנווטים במוסקיטו) לא מחובר אליו, עד שהתרסק עם המטוס ונספה.
מתוך המאמר “הנצחה מאוחרת-הנווט שלא שרד” 1
“בבוקר יום 9.8.54 יצאו מטוסי “טייסת העמק” (טייסת 109) ליום אימונים. אחד מן המטוסים מדגם “מוסקיטו” טס צפונה מבאר שבע בגובה של למעלה מ-3,000 רגל (לטוס בגובה זה ולא פחות הייתה הוראת שעה; חיל האוויר ליקק פצעים מאסון מעגן, פחות משבועיים קודם לכן, כאשר תקלה ב”פייפר קב” תוך טיסה נמוכה גרמה להתרסקותו בתוך קהל שבא לעצרת הזיכרון לצנחן פרץ גולדשטיין, כדי לחלוק כבוד לצנחנים/יות באירופה הכבושה. (17 נהרגו באסון ו-25 נפצעו). באזור הדרום הייתה עננות, שמנעה את הניווט לפני תוואי השטח. מעל נגבה היה “חור” בעננים, והטייסים אמנון בלוך וצבי טמפלמן עברו דרכו והחלו להתכוונן לנחיתה. לפתע קרה משהו שעד היום לא ברור דיו. בביטאון חיל האוויר נכתב: “במהלך האימונים המטוס עבר על מגבלת המהירות המותרת בשעת תרגול הצלילה”. בלוך צנח, טופל על ידי נחמן לוברני והובא ללא דיחוי למרפאת ג’וליס. חברו צבי טמפלמן לא הספיק לצנוח. יהודה טליאס – נהג קומנדקר, שהיה בהשתלמות סגני אלופים ליד נגבה – זינק אל המטוס הבוער, חילץ את גופתו של הנווט והביאה לבסיסו במשטרת בית גוברין.הנווט צבי טמפלמן הובא למנוחות בקריית שאול, תל אביב. היה זה עוד אסון בשרשרת האסונות של מטוסי המוסקיטו בארץ, שתבע מחיר קטלני. החלק הארי של המוסקיטו נבנה מעץ לבוד, שהיה חזק וקל מרוב סוגי הלבידים, ויוצר משכבות של עץ תרזה קנדי ועץ בלזה אקוודורי, אשר הורכבו על קורות אשוחית. לוחות העץ חוברו בעזרת יריעות דבק עץ. המבנה חוזק על ידי מאות ברגי עץ קטנים, העשויים מפליז. גם הכנפיים נבנו מעץ. כדי להגדיל את חוזקן, הכנפיים נבנו כיחידה אחת, שאליה הורד וחובר המרכב השלם. בהגאים, במאזנות ובברגים – נעשה שימוש חסכני במתכת. לימים התברר כי עקב אכילס של התכנון היה… הדבק. הסתבר, כי רגישות הדבק לחום הטרופי עשויה להסביר את התאונות הרבות שהתרחשו באסיה בכלל ובארץ בפרט.: |
הערות שולים:
1.מאת מאיר מינדל, במוסף “הזמן הירוק” באתר הקיבוצים.