בואינג 767 4X-EAR

פרטי המטוס:

דגם: 767-352ER

יצרן: בואינג,ארה”ב

מספר יצרן: 26262

מספר גוף: 583

מספר צי: 633

כינוי: “כפר סבא”

 תולדות המטוס:

 מטוס זה הוזמן בבואינג ע”י חברת התעופה המכסיקנית איירומקסיקו אך ההזמנה בוטלה.יוצר ונמכר לחברת הליסינג למטוסים ILFC. נגלל בתאריך 29.5.95 וביצע את טיסתו הראשונה בתאריך 12.6.95.

נמסר למזמין בתאריך 22.6.95 כשהוא נושא סימן רישום אמריקאי N808AM והוחכר לסניף האיטלקי של חברת התעופה אייר אירופה באותו יום. בתקופת הפעלתו בחברה זו שם נשא את סימן הרישום האירי EI-CLS עד שהוחזר.הוחכר לחברת התעופה ויאטנם איירליינס ב-18.1.01 והופעל על ידה תחת סימן רישום ויאטנמי VN-A769.עם תום תקופת ההשכרה אוחסן במאי 2006.

המטוס הוחכר לאל על מתאריך 1.8.06 המטוס נשא את אות הקריאה הישראלי 4X-EAR  ואת מספר הצי של אל על 633.

כשל מנוע

ב-9 באוקטובר 2013, עת היה המטוס בשיוט מעל לים האדום, ולקראת מעבר נקודת דיווח RASKA לכיוון צפון,כשהיה המטוס בגובה 310, אירע כשל מכני בתיבת האביזרים של מנוע ימין, כתוצאה מכך לחץ השמן ירד ל-0.

הקברניט ניתק את הטייס האוטומטי ולקח את ההטסה.המנוע כובה בהתאם לנוהלי החירום, והוסף כוח למנוע שמאל. הקברניט הפנה את המטוס לאחור, והנמיך לגובה 240 .הצוות הכריז על מצב חירום ו בחר בשדה התעופה של אסמרה לביצוע הנחיתה. ונחת שם בשלום. לאחר הנחיתה, ולאחר התיעצות עם המגדל  הסיע המטוס ל-APRON צבאי רחב, משם עלה על  המסלול בחזרה והסיע לטרמינל.

הנוסעים הוחזרו ארצה כ-20 שעות לאחר הנחיתה המתוכננת, מנוע חלופי הוטס לאסמרה, הוחלף בשטח והמטוס חזר ארצה לאחר יומים.

תקלה נוספת

ב-29.11.13, כשהיה המטוס בטיסה מטורונטו לנתב”ג, בגובה שיוט של 37,000 רגל, התקבלה הודעת אזהרה בתא הטייס המעידה על תקלה בשסתום שחרור לחץ הדיחוס של תא הנוסעים, וגובה תא הנוסעים החל לעלות בהתמדה (לחץ הדיחוס בתא הנוסעים מווסת בהתאם לגובה שבו טס המטוס ויורד בהדרגה עם העלייה לגובה וזאת כדי שגוף המטוס לא “יתנפח” עם ירידת הלחץ האטמוספרי החיצוני.במקרה זה החל לרדת לחץ הדיחוס בתא הנוסעים ללא שליטה).

הצוות הכריז על מצב חירום, החל להנמיך ובתיאום עם הבקרה תכנן סטייה מהנתיב. לחץ הדיחוס התייצב בגובה של 12,000 רגל, והצוות נסק חזרה לגובה 31,000 רגל והתקלה חזרה.

הצוות הנמיך מיד לגובה 12,000 רגל, הכריז חירום שנית ונחת בבוקרשט, שם החליפו טכנאים רכיבים במערכת דיחוס התא, המטוס המריא מבוקרשט אך התקלה לא נפתרה לכן הצוות המשיך בגובה נמוך ונחת בנתב”ג.

לאחר כ-24 שעות הצליחו טכנאי אל על לאתר את התקלה. לאחר שבוצעה טיסת ניסוי והמטוס חזר שמיש, נבדק תא המטען ונמצאה בו שכבת קרח שקופה. המקור לקרח היה נזילת מים מאחד מהכיורים במטבח האחורי במטוס, בה המים טיפטפו ישירות על  שסתום שיחרור הלחץ. בגובה בו טס המטוס קפאו המים, והשסתום נתפס במצב רבע פתוח.

המטוס יצא משימוש ואוחסן בנתב”ג ב-12 באוקטובר 2018. הוטס לאחסנה ולפירוק בשדה גודייר שבעיר פניקס בארה”ב ב-7 בדצמבר 2018.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *